Wersja obowiązująca z dnia

Departament Infrastruktury i Geodezji

Dyrektor: Iwona Paluch
Geodeta Województwa - zastępca dyrektora: Tadeusz Hennig
Zastępca dyrektora: Małgorzata Seweryn

10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17, pok. 210
tel. (89) 51 25 900

Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
10-521 Olsztyn, ul. Partyzantów 24
tel. (89) 613 26 40
tel. (89) 613 26 51
tel. (89) 613 26 47
tel. (89) 613 26 52
tel. (89) 613 26 48
fax (89) 613 26 49
www: www.wodgik.warmia.mazury.pl

  1. W skład Departamentu Infrastruktury i Geodezji (IG) wchodzą
    1. Biuro Transportu Kolejowego (BTK);
    2. Biuro Współpracy i Rozwoju  (WR);
    3. Biuro Transportu Drogowego (BTD);
    4. Biuro Geodezji i Mienia (GM);
    5. Biuro ds. dróg (BD);
    6. Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (WODGiK);
    7. Samodzielne Stanowisko ds. transportu towarów niebezpiecznych (ADR);
    8. Geodeta Województwa – samodzielne stanowisko (GW).
  1. Do zadań Biura Transportu Kolejowego należy w szczególności:
    1. realizacja  zadań  organizatora  publicznego  transportu  zbiorowego  na  terenie województwa, w  szczególności  zapewniających  świadczenie  usług  użyteczności  publicznej poprzez realizację wojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym;
    2. przygotowanie i przeprowadzanie postępowań prowadzących do zawarcia umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym;
    3. zawieranie i rozliczanie umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu w transporcie kolejowym;
    4. nadzór i kontrola realizacji umów zawartych z operatorami w transporcie kolejowym;
    5. kontrola kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych przez POLREGIO SPÓŁKA AKCYJNA na podstawie umowy zawartej pomiędzy Samorządem Województwa Warmińsko – Mazurskiego a POLREGIO SPÓŁKA AKCYJNA;
    6. współpraca  z  województwami  sąsiednimi  w  ramach  wykonywania  usług  publicznych w  zakresie  publicznego  transportu  zbiorowego  w  transporcie  kolejowym  na  liniach  komunikacyjnych wykraczających poza obszar województwa warmińsko-mazurskiego;
    7. współpraca z innymi organizatorami publicznego transportu zbiorowego oraz organizacjami w celu rozwoju publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa warmińsko-mazurskiego;
    8. prowadzenie  spraw  związanych z eksploatacją pojazdów szynowych będących własnością Województwa użyczonych Operatorowi;
    9. wydawanie opinii w sprawie utworzenia, likwidacji, zawieszenia linii kolejowych lub odcinków linii kolejowych;
    10. prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem wniosków o założenie lotnisk, wprowadzanie zmian na lotniskach oraz ich likwidowanie;
    11. współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania akcji ratowniczych, poszukiwania oraz badania okoliczności i przyczyn wypadków lotniczych;
    12. prowadzenie spraw wynikających z udziału Województwa w POLREGIO SPÓŁKA AKCYJNA, w tym spraw z zakresu nadzoru właścicielskiego nad tą spółką,
      a w szczególności:
      1. prowadzenie spraw związanych z odbyciem zgromadzenia wspólników POLREGIO SPÓŁKA AKCYJNA,
      2. prowadzenie spraw związanych ze zmianą aktu założycielskiego lub umowy w ww. spółce,
      3. prowadzenie spraw związanych ze zgłoszeniem przez Województwo osób do organów w ww. spółce,
      4. współpraca z osobami reprezentującymi Województwo na zgromadzeniach wspólników ww. spółki oraz z osobami zgłoszonymi przez Województwo do rad nadzorczych tej spółki, w szczególności poprzez wymianę informacji, przygotowywanie dokumentów oraz udzielanie stosownych rekomendacji,
      5. pozyskiwanie aktu założycielskiego oraz umowy ww. spółki oraz ich zmian,
      6. pozyskiwanie w ramach posiadanych przez Województwo w ww. spółce uprawnień odpisów uchwał organów tej spółki oraz innych dokumentów dotyczących działalności ww. spółki istotnych dla oceny tej działalności,
      7. podejmowanie w razie potrzeby działań zmierzających do wykonania prawa kontroli w ww. spółce w ramach posiadanych przez Województwo w tej spółce uprawnień kontrolnych,
      8. bieżące monitorowanie i ocena efektywności realizacji zadań Samorządu Województwa, które wykonuje ww. spółka,
      9. diagnozowanie potencjalnych lub zaistniałych zagrożeń dotyczących ww. spółki oraz niezwłoczne informowanie Zarządu o tych zagrożeniach,
      10. przekazywanie Zarządowi stosownie do potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku okresowych informacji o sytuacji ekonomiczno-finansowej ww. spółki oraz o efektywności realizacji zadań Samorządu Województwa, które wykonuje spółka,
      11. niezwłoczne przekazywanie Departamentowi Nadzoru Właścicielskiego i Monitorowania Wydatków odpisów: aktu założycielskiego oraz umowy ww. spółki oraz ich zmian, uchwał organów ww. spółki oraz innych dokumentów dotyczących działalności tej spółki istotnych dla jej oceny będących w posiadaniu Departamentu Infrastruktury i Geodezji,
      12. koordynowanie wykonywania zadań związanych z przeprowadzanymi w Urzędzie przez organy kontroli i inne podmioty zewnętrzne kontrolami dotyczącymi ww. spółki.
  2. Do zadań Biura Współpracy i Rozwoju należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw związanych z realizacją projektów inwestycyjnych finansowanych lub współfinansowanych z budżetu województwa w zakresie merytorycznej działalności departamentu;
    2. realizacja zadań dotyczących spółki Warmia i Mazury sp. z o.o. w Szymanach, w zakresie:
      1. monitorowania sytuacji finansowej spółki oraz wykonywania przez ww. spółkę planów działalności,
      2. analizowania pod względem ekonomicznym planów rozwoju ww. spółki oraz jej planów inwestycyjnych,
      3. przekazywania ww. spółce środków finansowych z budżetu Województwa,
      4. diagnozowania potencjalnych lub zaistniałych zagrożeń dotyczących spraw finansowych ww. spółki oraz niezwłocznego informowania Zarządu o tych zagrożeniach,
    3. prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem wniosków o udzielenie koncesji na wytwarzanie energii;
    4. prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektów założeń do planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w ramach koordynacji działań samorządów gminnych i powiatowych;
    5. prowadzenie spraw organizacyjnych departamentu;
    6. prowadzenie ewidencji uprawnionych psychologów i rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną i sprawowanie nadzoru nad badaniami psychologicznymi wynikającymi z ustawy o kierujących pojazdami;
    7. prowadzenie rejestrów i nadzór nad przechowawcami akt osobowych i płacowych oraz przedsiębiorcami produkującymi tablice rejestracyjne;
    8. przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach wpisanych do rejestrów Marszałka o:
      1. wpisie do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych, zakazie wykonywania działalności objętej wpisem oraz o wykreśleniu podmiotu z tego rejestru,
      2. wpisie do rejestru przedsiębiorców produkujących tablice rejestracyjne, zakazie wykonywania działalności objętej wpisem oraz o wykreśleniu podmiotu z tego rejestru,
      3. wpisie do rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną, zakazie wykonywania działalności objętej wpisem oraz o wykreśleniu podmiotu z tego rejestru;
    9. prowadzenie rejestru informacji znajdujących się w posiadaniu Biura, które podlegają przekazaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
    10. monitorowanie Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie celu operacyjnego 4.2. Optymalna infrastruktura rozwoju;
    11. prowadzenie spraw związanych z obsługą uzyskanych dochodów z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej:
      1. rozpatrywanie wniosków o dotacje na finansowanie ochrony, rekultywacji i poprawy, jakości gruntów rolnych z produkcji rolnej, przygotowywanie uchwały dotyczącej podziału ww. środków,
      2. rozliczenie środków finansowych, zgodnie z zawartą umową dotacji;
    12. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji na wyłączenie lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa z produkcji leśnej;
    13. opiniowanie wniosków samorządów w sprawach wyłączeń gruntów z produkcji rolnej kierowanych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz lasów stanowiących własność Skarbu Państwa kierowanych do Ministra Środowiska;
    14. bieżący kontakt z Departamentem Turystyki i Sportu i niezwłoczne przekazywanie temu Departamentowi informacji istotnych z punktu widzenia zarządzania, rozwoju, współpracy i promocji produktu Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo.
  3. Do zadań Biura Transportu Drogowego należy w szczególności:
    1. organizowanie publicznego transportu zbiorowego, zgodnie z zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym;
    2. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na wykonywanie regularnych oraz regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
    3. prowadzenie spraw związanych z refundacją kosztów sprzedaży biletów ulgowych przez przewoźników autobusowych;
    4. przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z udzielanych przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym;
    5. prowadzenie rejestru informacji znajdujących się w posiadaniu Biura, które podlegają przekazaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
    6. prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad działalnością Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w Olsztynie i Elblągu;
    7. prowadzenie spraw związanych z wpisem do ewidencji egzaminatorów egzaminujących kandydatów na kierowców i kierowców;
    8. kontrola przewoźników drogowych w zakresie spełnienia wymogów będących podstawą do wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
    9. kontrola przewoźników drogowych w zakresie spełnienia warunków określonych w zezwoleniach na wykonywanie przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
    10. kontrola przewoźników drogowych w zakresie prawidłowości pobierania opłat za przewóz osób.
  4. Do zadań Biura Geodezji i Mienia należy w szczególności:
    1. prowadzenie ewidencji mienia nieruchomego stanowiącego własność Województwa;
    2. prowadzenie ewidencji pozabilansowej majątku Województwa w zakresie    prowadzonych spraw;
    3. prowadzenie wszelkich prac dotyczących nabywania nieruchomości od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, osób prawnych i osób fizycznych na rzecz Samorządu Województwa;
    4. prowadzenie wszelkich prac w celu przekazania pozyskanych nieruchomości dla wojewódzkich jednostek organizacyjnych;
    5. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem funkcji właścicielskich wobec wojewódzkiego mienia samorządowego, w tym związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją jednostek, z wyłączeniem prowadzenia spraw wynikających z udziału Województwa w spółkach: Warmia i Mazury Sp. z o.o. w Szymanach, Port Lotniczy „Mazury” Sp. z o.o. w Szczytnie, POLREGIO SPÓŁKA AKCYJNA, Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie, Warmińsko-Mazurski Fundusz „Poręczenia Kredytowe” Sp. z o.o. w Działdowie;
    6. prowadzenie wszelkich spraw związanych z racjonalnym gospodarowaniem mieniem województwa w tym: nabywaniem, zbywaniem, zamianą, użyczaniem, najmem, dzierżawą, oddawaniem w wieczyste użytkowanie i trwały zarząd;
    7. sporządzanie planu wykorzystania nieruchomości z zasobu Województwa Warmińsko – Mazurskiego;
    8. przeprowadzenie w jednostkach ujętych w Planie Wykorzystania Zasobu Województwa, kontroli z gospodarowania mieniem województwa;
    9. sporządzanie rocznych informacji z gospodarowania mieniem województwa oraz okresowych sprawozdań z wykonania budżetu w zakresie gospodarki nieruchomościami;
    10. opiniowanie wniosków stref ekonomicznych w sprawie powiększenia granic stref;
    11. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa w sprawach związanych z gospodarką nieruchomościami;
    12. regulacja stanów prawnych pasów drogowych oraz prowadzenie spraw związanych z nabywaniem gruntów pod budowę dróg wojewódzkich.
  5. Do zadań Biura ds. dróg należy w szczególności:
    1. czynności organu zarządzającego ruchem na drogach wojewódzkich, w tym:
      1. rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu,
      2. opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniających wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu,
      3. zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów organizacji ruchu,
      4. przekazywanie zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji,
      5. przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji,
      6. wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
      7. prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków, urządzeń sygnalizacji świetlnej i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu,
      8. udział w okresowych przeglądach oznakowania robót,
      9. współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, podmiotami zarządzającymi drogami wewnętrznymi, zarządami dróg i zarządcami infrastruktury kolejowej, Policją oraz innymi jednostkami;
    2. prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań merytorycznych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie dotyczących wykonywania przez jednostkę zadań statutowych;
    3. przygotowywanie opinii w sprawie zmian kategorii dróg publicznych;
    4. prowadzenie spraw wynikających z udziału Województwa w Stowarzyszeniu „Szesnastka” w Olsztynie.
  1. Do zadań Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
    1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
    2. zlecanie wykonania map topograficznych i tematycznych dla obszaru Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    3. udostępnianie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
    4. tworzenie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obejmującej zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
    5. współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym
      w prowadzeniu bazy danych państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju dotyczącej obszaru Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    6. wykonywanie analiz zmian w strukturze agrarnej;
    7. monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji;
    8. opracowywanie opinii – uchwał, dotyczących nadawania nazw obiektom fizjograficznym;
    9. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań służby geodezyjnej i kartograficznej, wynikających z ustawy, zgodnie z kompetencjami;
    10. planowanie prac urządzeniowo – rolnych na terenie Województwa;
    11. przesyłanie informacji do Głównego Geodety Kraju, w terminie do 30 listopada każdego roku, o zaplanowanych na kolejny rok działaniach w zakresie:
      1. aktualizacji bazy danych obiektów topograficznych BDOT10k dla obszaru województwa warmińsko-mazurskiego,
      2. tworzenia standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000.
    12. wykonywanie prac na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Marszałkiem Województwa Warmińsko-Mazurskiego a Głównym Geodetą Kraju.
  2. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. transportu towarów niebezpiecznychnależy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru podmiotów gospodarczych prowadzących kursy dokształcające podstawowe dla kierowców:
      1. w zakresie towarów niebezpiecznych wszystkich klas,
      2. w zakresie towarów niebezpiecznych w cysternach,
      3. w zakresie towarów niebezpiecznych klasy I (wybuchowych),
      4. w zakresie towarów niebezpiecznych klasy VII (promieniotwórczych), oraz kursy dokształcające, udoskonalające klasy j.w.;
    2. prowadzenie spraw związanych z ADR, RID, ADN i CEPiK ADR;
    3. prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad szkoleniami i egzaminowaniem kierowców przewożących materiały niebezpieczne wszystkich klas.
  3. Do zadań Geodety Województwa – samodzielnego stanowiska należą zadania ustawowo powierzone Marszałkowi Województwa jako organowi administracji geodezyjnej i kartograficznej.