Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Kontroli
p.o. Dyrektora: Artur Wrochna
Zastępca dyrektora: Jarosław Cieśliński
10-516 Olsztyn, Plac Gen. Józefa Bema 3
tel. (0-89) 512 57 80
fax. (0-89) 512 57 89
- W skład Departamentu Kontroli wchodzą:
- Biuro ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych (ZK);
- Biuro ds. Kontroli Projektów Pomocy Technicznej (PPT);
- Biuro ds. Kontroli Projektów Własnych Samorządu Województwa (PWS);
- Samodzielne Stanowisko ds. Skarg i Wniosków (SiW);
- Samodzielne Stanowisko ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji (NFK);
- Do zadań Biura ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych należy w szczególności:
- sporządzanie w uzgodnieniu z Departamentami rocznego planu kontroli Urzędu oraz sprawozdania z jego wykonania;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności kontrolnej Urzędu, m.in. na podstawie sprawozdań Dyrektorów Departamentów;
- wykonywanie kontroli wewnętrznej w Departamentach, zwłaszcza w zakresie:
- organizacji i zarządzania Departamentami,
- przestrzegania przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem kodeksu postępowania administracyjnego,
- prowadzenia działalności kontrolnej przez Dyrektorów Departamentów w ramach sprawowanego przez nich nadzoru nad terminowością i prawidłowością zadań wykonywanych przez pracowników,
- prawidłowości przestrzegania procedur kontroli finansowej, prawidłowości postępowania w zamówieniach publicznych,
- przestrzegania realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych przez organy kontroli oraz terminów realizacji uchwał Zarządu Województwa i wniosków Komisji Sejmiku;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez Departamenty;
- wykonywanie kontroli zewnętrznych w zakresie sposobu realizowania na obszarze Województwa zadań publicznych wynikających z aktów prawnych w odniesieniu do wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
- kontrola i ocena podmiotów leczniczych utworzonych przez Samorząd Województwa w zakresie realizacji zadań statutowych, dostępności udzielanych świadczeń medycznych, prawidłowości gospodarowania mieniem oraz gospodarki finansowej;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
- współpraca z Komisją Rewizyjną Sejmiku przy przeprowadzaniu kontroli.
- Do zadań Biura ds. Kontroli Projektów Pomocy Technicznej należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli w miejscu realizacji projektów Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, realizowanych przez IZ, IP, ZIT-y bis;
- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektów Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 - zapewnienie ścieżki audytu;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 w przedmiocie zwrotu środków;
- opracowywanie i aktualizacja:
- wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027,
- wkładu do Rocznego Planu Kontroli RPO WiM 2014-2020 i Rocznego Planu Kontroli FEWiM 2021-2027 w zakresie Pomocy technicznej, w tym sporządzanie sprawozdań z realizacji;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu sprawozdań/informacji kwartalnych/rocznych/końcowego w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i sprawozdania końcowego FEWiM 2021-2027;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych;
- współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027 w zakresie spraw realizowanych przez Biuro;
- przeprowadzanie kontroli doraźnych projektów Pomocy technicznej realizowanych w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
- współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych.
- Do zadań Biura ds. Kontroli Projektów Własnych Samorządu Województwa należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli na dokumentach oraz w miejscu realizacji projektów własnych RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, realizowanych przez Województwo Warmińsko-Mazurskie;
- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektów własnych RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, realizowanych przez Województwo Warmińsko-Mazurskie - zapewnienie ścieżki audytu;
- opracowywanie i aktualizacja:
- wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020 a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027,
- wkładu do Rocznego Planu Kontroli RPO WiM 2014-2020 i Rocznego Planu Kontroli FEWiM 2021-2027 w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, w tym sporządzanie sprawozdań z realizacji;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu sprawozdań/ informacji kwartalnych/rocznych/końcowego w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020, a także sprawozdania końcowego FEWiM 2021-2027;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych;
- współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027 w zakresie spraw realizowanych przez Biuro;
- przeprowadzanie kontroli trwałości w miejscu realizacji projektów własnych w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
- przeprowadzanie kontroli doraźnych projektów własnych realizowanych w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
- współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Skarg i Wniosków należy w szczególności:
- przyjmowanie skarg, wniosków i petycji oraz koordynowanie spraw związanych z udzielaniem odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje przedkładane Marszałkowi, Wicemarszałkom, Członkom Zarządu oraz Sekretarzowi Województwa, z wyłączeniem skarg, wniosków i petycji do których rozpatrzenia i załatwienia właściwy jest Sejmik Województwa;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz rejestru petycji kierowanych do Marszałka, Wicemarszałków, Członków Zarządu oraz Sekretarza Województwa;
- opracowywanie przy współpracy z Departamentami analiz przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie oraz w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem analiz przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków, do których rozpatrzenia i załatwienia właściwy jest Sejmik Województwa;
- opracowywanie przy współpracy z Departamentami corocznej zbiorczej informacji o petycjach dla których właściwy do załatwienia jest Zarząd lub Marszałek rozpatrywanych w roku poprzednim oraz przekazanie jej do Warmińsko-Mazurskiego Centrum Nowych Technologii w celu umieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do 30 czerwca każdego roku.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji należy w szczególności:
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz procesu zarządzania ryzykiem w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, w tym:
- opracowywanie i aktualizacja:
- Zasad Instytucji Zarządzającej w zakresie zarządzania ryzykiem oraz wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych oraz Zasad Instytucji Zarządzającej w zakresie zapobiegania i postępowania w sytuacjach wystąpienia korupcji i nadużyć finansowych, w tym konfliktu interesów,
- wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w części, dotyczącej przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem,
- regulacji wewnętrznych, dotyczących pracy Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych związanych z wdrażaniem RPO WiM 2014-2020 i Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych związanych z wdrażaniem FEWiM 2021-2027,
- rejestru zidentyfikowanych ryzyk w ramach RPO WiM 2014-2020 oraz FEWiM 2021-2027,
- rejestru sygnałów ostrzegawczych w ramach RPO WiM 2014-2020 oraz FEWiM 2021-2027,
- rejestru zidentyfikowanych ryzyk nadużyć finansowych w ramach RPO WiM 2014-2020 oraz FEWiM 2021-2027, - koordynacja realizacji zadań Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych związanych z wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 i Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych związanych z wdrażaniem FEWiM 2021-2027,
- weryfikacja IW IP w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- opracowywanie i aktualizacja:
- współpraca w zakresie przygotowywania sprawozdań/informacji w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- wymiana informacji oraz współpraca z jednostkami zaangażowanymi we wdrażanie RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- uwzględnianie wyników audytów i kontroli zewnętrznych w zakresie zadań Samodzielnego stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji;
- koordynacja działań w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym w Urzędzie, w tym opracowywanie i aktualizacja:
- procedur w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym,
- rejestru zgłoszonych zdarzeń o charakterze korupcyjnym;
- współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027 w części dotyczącej Samodzielnego stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji.
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz procesu zarządzania ryzykiem w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, w tym: