Wersja obowiązująca z dnia

Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa

Dyrektor: Jarosław Sarnowski
Zastępca dyrektora: Dariusz Kaczmar
Zastępca dyrektora: Jakub Rygielski

10-356 Olsztyn, ul. Jagiellońska 91A
tel. (89) 521 92 50
fax. (89) 521 92 56

 

  1. W skład Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa (OW) wchodzą:
    1. Biuro ds. Rolnictwa (I);
    2. Biuro Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich (II);
    3. Biuro ds. Rybactwa (III);
    4. Biuro Projektów (IV);
    5. Biuro Płatności (V);
    6. Biuro Kontroli (VI);
    7. Biuro Monitoringu i Sprawozdawczości (VII);
    8. Biuro Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (VIII);
    9. Biuro ds. Żywności (X).
  2. Do zadań Biura ds. Rolnictwa należy w szczególności:
    1. podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
    2. diagnozowanie, ocena i analiza sytuacji podstawowych rynków rolnych;
    3. współpraca z organami administracji publicznej, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, samorządem rolniczym, rolniczymi związkami producentów i plantatorów, uczelniami, szkołami rolniczymi, służbami doradztwa rolniczego, jednostkami doświadczalnymi hodowlano-nasiennymi oraz innymi instytucjami działającymi w otoczeniu rolnictwa na rzecz poprawy efektywności rolnej, zwłaszcza poprzez:
      1. realizację zadań wynikających z ustawy o nasiennictwie tj. prowadzenie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) i ustalanie listy odmian roślin rolniczych zalecanych do uprawy na terenie województwa,
      2. realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt tj. upowszechnianie wśród rolników przepisów z zakresu profilaktyki i dobrostanu zwierząt w kształtowaniu polityki rozwoju rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich,
      3. popularyzowanie ekologicznych metod produkcji rolnej,
      4. popularyzowanie alternatywnych kierunków produkcji rolnej,
      5. udział w wystawach i targach rolniczych, organizacja konferencji, pokazów i demonstracji, szkoleń i wyjazdów szkoleniowych oraz innych działań;
    4. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatku rolnym, dotyczących zaliczania w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach, niektórych gmin do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów;
    5. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o nasiennictwie, dotyczących przygotowywania projektów wniosków do ministra rolnictwa o utworzenie w województwie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego;
    6. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium RP technologii hodowli zwierząt;
    7. koordynacja działań przypisanych samorządom województw na rzecz dostosowania rolnictwa i gospodarki żywnościowej do standardów UE;
    8. współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, administracją zespoloną, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych;
    9. współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
    10. przekazywanie informacji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej pełnego zakresu inwestycji zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi;
    11. prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich, a także wzmacniania potencjału gospodarczego w zakresie pszczelarstwa.
  3. Do zadań Biura Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
    1. realizacja polityki wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
    2. współpraca z organami administracji publicznej, samorządem rolniczym, gminnym, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji społeczności lokalnych;
    3. współpraca w organizacji dożynek wojewódzkich i prezydenckich oraz innych imprezach promujących rodzimą tradycję i kulturę obszarów wiejskich;
    4. współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych na obszarach wiejskich;
    5. podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynowanie prac związanych z planowaniem, wdrażaniem i realizacją działań wspierających rozwój obszarów wiejskich w Województwie;
    6. opracowywanie projektów dokumentów z zakresu działań finansowanych z budżetu województwa wspierających rozwój obszarów wiejskich;
    7. weryfikacja i ocena wniosków składanych przez wnioskodawców, przygotowywanie list rankingowych beneficjentów podejmujących inicjatywy lokalne na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
    8. współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju, promocji oraz aktywizacji społeczności lokalnej na obszarach wiejskich w Województwie;
    9. prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rozwoju i aktywizacji obszarów wiejskich;
    10. podejmowanie działań związanych z wdrażaniem Programu Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć”;
    11. prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich;
    12. podejmowanie działań i organizowanie prac związanych z promocją produktów lokalnych, upowszechnianiem dobrych praktyk środowisk wiejskich i nowatorskich inicjatyw lokalnych, twórczości i kultury ludowej Warmii, Mazur i Powiśla w kraju i zagranicą.
  4. Do zadań Biura ds. Rybactwa należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
      1. dokonywanie okresowego sprawdzenia wypełniania przez uprawnionego do rybactwa obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej oraz przygotowywanie projektów ocen,
      2. przygotowywanie projektów powiadomień o wynikach oceny dla właściciela wody,
      3. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zwalniających od obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej lub uznających zbiornik wodny za nieprzydatny do jej prowadzenia na czas określony,
      4. przygotowywanie projektów uchwał ustanawiających lub znoszących obręby ochronne,
      5. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych ustanawiających lub znoszących obręby hodowlane,
      6. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zezwalających na odstępstwa od zakazów połowu ryb w okresach ochronnych i wymiarach ochronnych, a także na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych,
      7. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących użytkowników wód do umożliwienia swobodnego przepływu ryb, jeżeli przepływ taki nie jest możliwy z przyczyn zależnych od tego użytkownika, w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła,
      8. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim do zakazu lub zawieszenia połowu ryb niektórych gatunków, z użyciem wybranych rybackich narzędzi i urządzeń połowowych w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła, zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą o rybactwie śródlądowym,
      9. wszczynanie postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązków o charakterze niepieniężnym w przypadku uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązków określonych w lit. g i h,
      10. przygotowywanie projektów uchwał ze wskazaniem miejsca i czasu, w którym obowiązuje całkowity albo częściowy zakaz uprawiania amatorskiego połowu ryb,
      11. przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
    2. podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynacja prac związanych z planowaniem i realizacją działań wspierających racjonalną gospodarkę rybacką w województwie;
    3. współpraca z ministerstwem prowadzącym sprawy rybołówstwa, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, regionalnymi zarządami gospodarki wodnej oraz innymi organami administracji publicznej;
    4. rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu gospodarki rybackiej;
    5. prowadzenie działań prewencyjno- edukacyjnych z zakresu rybactwa;
    6. współpraca ze starostami i innymi organami w zakresie prowadzonych spraw wynikających z ustawy Prawo wodne;
    7. prowadzenie spraw związanych z wygaszaniem trwałego zarządu wód, gruntów pokrytych wodami oraz pozostałych nieruchomości będących w zasobach Marszałka Województwa;
    8. prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem przedstawicieli Marszałka Województwa w komitetach konsultacyjnych powoływanych przez prezesa Wód Polskich;
    9. opiniowanie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
    10. przyjmowanie od Ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej zatwierdzonych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przechowywanie;
    11. sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań w zakresie swojej właściwości, zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym oraz programie ochrony wód morskich za rok poprzedni i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej w terminie do dnia 28 lutego roku następnego;
    12. prowadzenie pozostałych spraw wynikających z ustawy Prawo wodne.
  5. Do zadań Biura Projektów należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z: Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (zwanym dalej PROW), umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie wdrażania części zadań związanych z realizacją inwestycji B3.1.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (zwanym dalej planem rozwojowym), a w szczególności:
    1. informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków;
    2. przygotowywanie naboru wniosków o przyznanie pomocy;
    3. kontrola administracyjna wniosków o przyznanie pomocy;
    4. zlecanie przeprowadzenia wizyty lub kontroli na miejscu;
    5. dokonywanie wyboru projektów do finansowania, zgodnie z zasadami na podstawie pozytywnej kontroli administracyjnej;
    6. rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa;
    7. przygotowywanie projektów umów w trybie KC/decyzji w trybie KPA do podpisu Marszałka Województwa/Zarządu Województwa;
    8. prowadzenie rejestru umów z beneficjentami i przesyłanie danych do ARiMR;
    9. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie oraz usuwanie.
  6. Do zadań Biura Płatności należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z: Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY) oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie wdrażania części zadań związanych z realizacją inwestycji B3.1.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (zwanym dalej planem rozwojowym), a w szczególności:
    1. przyjmowanie i kontrola administracyjna wniosków o płatność;
    2. przygotowywanie oraz przekazywanie Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłat środków dla beneficjentów;
    3. zlecanie przeprowadzenia kontroli projektów wytypowanych do kontroli oraz wizyt, rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach oceny wniosku o płatność;
    4. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
    5. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
    6. sporządzanie planów wydatków i monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla wdrażanych działań;
    7. przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie;
    8. przygotowywanie oraz realizacja wniosków aplikacyjnych w ramach Pomocy Technicznej.
  7. Do zadań Biura Kontroli należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z: Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY) oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie wdrażania części zadań związanych z realizacją inwestycji B3.1.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (zwanym dalej planem rozwojowym), a w szczególności:
    1. przeprowadzanie czynności kontrolnych w ramach kontroli na miejscu, kontroli na zlecenie, kontroli zadania o charakterze niematerialnym w trakcie realizacji, kontroli ex post, kontroli zobowiązań wieloletnich, wizyt oraz w okresie trwałości operacji;
    2. obsługa Raportu z czynności kontrolnych oraz Informacji pokontrolnej;
    3. ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
    4. wybór beneficjentów do kontroli na miejscu oraz kontroli ex post w ramach PO RYBY oraz planu rozwojowego;
    5. rozpatrywanie środków zaskarżenia w ramach działań objętych PROW oraz PO RYBY obsługiwanych przez podmioty wdrażające;
    6. raportowanie kontroli oraz wizyt;
    7. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie.
  8. Do zadań Biura Monitoringu i Sprawozdawczości należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z: Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie wdrażania części zadań związanych z realizacją inwestycji B3.1.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (zwanym dalej planem rozwojowym), a w szczególności:
    1. monitorowanie realizacji wdrażanych działań oraz przygotowywanie sprawozdań na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej;
    2. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów PROW 2014-2020;
    3. informowanie Agencji Płatniczej o nieprawidłowościach i nadużyciach finansowych;
    4. koordynowanie spraw dotyczących systemu IT;
    5. przekazywanie Agencji Płatniczej informacji o wniesionych i rozpatrywanych skargach i wnioskach dotyczących zadań delegowanych;
    6. pozyskiwanie, gromadzenie, opracowywanie i przekazywanie Agencji Płatniczej danych niezbędnych do właściwego monitorowania realizacji i ewaluacji Planu Strategicznego, zgodnie z art. 11 ustawy PS WPR, w oparciu o system IT.
  9. Do zadań Biura Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich należy:
    1. wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE, a w szczególności:
      1. informowanie i rozpowszechnianie informacji na temat KSOW na poziomie regionalnym, w tym o zasadach i trybie przyznawania refundacji, związanych z nią obowiązkach beneficjentów, promocja Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, zarządzanie portalem internetowym KSOW;
      2. współpraca przy opracowywaniu Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dbałość o właściwe wykonywanie zadań wynikających z zatwierdzonego Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego;
      3. ułatwianie tworzenia kontaktów partnerom KSOW poprzez prowadzenie działań aktywizujących, prowadzenie spraw związanych z powołaniem i organizacją pracy wojewódzkiej grupy roboczej ds. KSOW, organizacja prac grup tematycznych;
      4. identyfikacja partnerów KSOW na poziomie regionalnym i współpraca z nimi;
      5. organizacja, współorganizacja i udział w przedsięwzięciach realizowanych w ramach Planu działania KSOW 2014-2020 na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
      6. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
      7. przygotowywanie planu budżetu Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, jego realizacja oraz monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla działań wdrażanych w ramach Pomocy Technicznej;
      8. monitoring i ewaluacja Planu działania KSOW na lata 2014-2020 oraz dwuletnich planów operacyjnych;
      9. opracowywanie półrocznych informacji z realizacji dwuletnich planów operacyjnych, w ramach okresowego przeglądu realizacji planów oraz co dwa lata sprawozdań z realizacji dwuletnich planów operacyjnych i planu działania w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym;
      10. przygotowywanie umów pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa na wyprzedzające finansowanie, rozliczanie przyznanych środków;
      11. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
    2. wspieranie planu strategicznego WPR na lata 2023-2027 sporządzonego w ramach wspólnej polityki rolnej i finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 roku ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 a w szczególności:
      1. opracowanie operacji na poziomie województwa oraz zgłaszanie ich do planu operacyjnego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dbałość o właściwe wykonywanie zadań wynikających z zatwierdzonego planu operacyjnego;
      2. organizacja, współorganizacja i udział w przedsięwzięciach realizowanych w ramach Planu działania KSOW+ na lata 2023-2027 na podstawie rocznych planów operacyjnych;
      3. monitoring i ewaluacja Planu działania KSOW+ na lata 2023-2027 oraz rocznych planów operacyjnych;
      4. przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Sieci w województwie w zakresie dotyczącym zrealizowanych zadań;
      5. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach planów operacyjnych;
      6. identyfikacja partnerów KSOW+ działających na poziomie województwa, umożliwienie im włączenie się w realizację zadań Sieci oraz aktywizacja ich do działania na poziomie województwa;
      7. powoływanie grup tematycznych oraz wspieranie realizacji ich zadań;
      8. uczestnictwo w realizacji zadań sieci tematycznych wspieranych przez Jednostkę Centralną;
      9. prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych zgodnie ze Strategią komunikacji dotyczących wdrażanych interwencji w ramach PS WPR, w tym o zasadach i trybie przyznania i wypłaty pomocy oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy;
      10. współpraca z lokalnymi punktami informacyjnymi funduszy europejskich, podległymi ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w zakresie informacji o istniejących możliwościach wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków PS WPR;
      11. diagnoza potrzeb województwa w zakresie działań niezbędnych do podjęcia w celu rozwoju obszarów wiejskich;
      12. ułatwianie współpracy i przepływu informacji między partnerami KSOW+ i innymi podmiotami aktywnie działającymi na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na poziomie województwa;
      13. współpraca z innymi jednostkami wsparcia Sieci, w szczególności z ośrodkiem doradztwa rolniczego ze swojego województwa;
      14. identyfikacja i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających rozwój obszarów wiejskich w zakresie dotyczącym interwencji wdrażanych przez samorząd i przykładów przekazywanych przez Jednostkę Centralną;
      15. proponowanie kierunków tematycznych operacji, które będą realizowane w ramach planu operacyjnego i przekazanie ich do Jednostki Centralnej;
      16. upowszechnienie informacji dotyczących KSOW+ na swojej stronie internetowej;
      17. przygotowywanie planu budżetu Pomocy Technicznej Schemat II na lata 2023-2027, jego realizacja oraz monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla działań wdrażanych w ramach Pomocy Technicznej;
      18. przygotowywanie sprawozdawczości finansowej z realizacji budżetu Pomocy Technicznej Schemat II na lata 2023-2027;
      19. przygotowywanie wniosków o przyznanie i płatność Pomocy Technicznej w ramach Schemat II na lata 2023-2027;
      20. przygotowywanie umów pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa na wyprzedzające finansowanie, rozliczanie przyznanych środków;
      21. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie.
  10. Do zadań Biura ds. Żywności należy w szczególności:
    1. inicjowanie i koordynacja działań mających na celu rozwój rynku żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości regionu warmińsko-mazurskiego;
    2. prowadzenie spraw związanych z rejestracją i ochroną nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych zgodnie z ustawą o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych w tym prowadzenie listy produktów tradycyjnych oraz promocja krajowych i unijnych systemów znakowania żywności wysokiej jakości;
    3. organizacja i współorganizacja konferencji, spotkań, wizyt studyjnych, w zakresie podnoszenia jakości towarów i usług, zwłaszcza towarów żywnościowych, usług gastronomicznych i hotelarskich;
    4. organizacja i współorganizacja wydarzeń związanych z promocją żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej w tym prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem dotacji na zadania jednostek samorządu terytorialnego dotyczące promocji tego rodzaju żywności;
    5. prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową Departamentu dot. rozwoju sektora żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości;
    6. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu upowszechniania i ochrony praw konsumenta oraz żywności i ochrony dziedzictwa kulinarnego, realizowanych przez organizacje pozarządowe;
    7. prowadzenie spraw związanych z tworzeniem regionalnej marki służącej oznakowaniu produktów i potraw wytwarzanych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego mających charakter żywności regionalnej, lokalnej, tradycyjnej;
    8. prowadzenie spraw związanych z promowaniem agroturystyki na obszarach wiejskich;
    9. współpraca ze Związkiem Województw RP oraz innymi województwami w zakresie promocji żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej.