Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Ochrony Środowiska
Dyrektor: Grzegorz Piotr Drozdowski
Zastępca Dyrektora: Teresa Witkowska
10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17,
tel. (89) 512 54 40
- W skład Departamentu Ochrony Środowiska wchodzą:
- Biuro Polityki Ekologicznej i Przyrody (PE);
- Biuro Opłat Środowiskowych (OP);
- Biuro Pozwoleń Środowiskowych (PŚ);
- Biuro Gospodarowania Odpadami (GO);
- Samodzielne Stanowisko ds. organizacyjnych i finansów (OF);
- Do zadań Biura Polityki Ekologicznej i Przyrody należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem strategicznym w części dotyczącej ochrony środowiska;
- opracowywanie, realizacja i monitoring wojewódzkich programów w zakresie ochrony środowiska;
- przygotowywanie projektów programów ochrony powietrza, planów działań krótkoterminowych oraz programów ochrony środowiska przed hałasem;
- opracowywanie opinii do lokalnych programów ochrony środowiska;
- współdziałanie z administracją rządową, samorządową i organizacjami społecznymi;
- prowadzenie wojewódzkich kampanii edukacyjnych w zakresie ochrony środowiska;
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie;
- współpraca międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska;
- diagnozowanie i ocena sytuacji dotyczącej stanu środowiska w regionie;
- opracowanie, realizacja i monitoring projektów dotyczących ochrony środowiska i edukacji ekologicznej;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, realizowanych przez organizacje pozarządowe;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem administracji w zakresie łowiectwa na terenie województwa;
- współpraca z fundacjami, stowarzyszeniami i agencjami działającymi na rzecz ochrony środowiska;
- prowadzenie spraw wynikających z udziału Województwa w niżej wskazanej spółce, posiadania statusu fundatora przez Województwo lub Marszałka w niżej wymienionych fundacjach lub z członkostwa Marszałka w organach tych fundacji:
- Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku,
- Warmińsko-Mazurskiej Agencji Energetycznej Sp. z o.o. w Olsztynie,
- Fundacji Zielone Płuca Polski,
- z wyłączeniem spraw związanych z nabywaniem, zbywaniem, zarządzaniem (w tym poprzez pobieranie pożytków) lub zmianą wartości udziałów w spółce wymienionej w lit. b;
- przygotowywanie projektów uchwał Sejmiku Województwa w sprawach:
- utworzenia, zmiany granic i likwidacji parku krajobrazowego,
- nadania statutów parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych,
- planu ochrony parku krajobrazowego,
- wyznaczenia, zmiany granic lub likwidacji obszaru chronionego krajobrazu;
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem dyrektora parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych oraz członków rady parku krajobrazowego lub rady zespołu parków krajobrazowych;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad funkcjonowaniem parków krajobrazowych oraz zespołu parków krajobrazowych;
- kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie objętym właściwością Marszałka;
- prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem decyzji zezwalających na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości lub ich przesadzenie we wskazane miejsce oraz prowadzenie postępowań administracyjnych i wymierzanie kar za usunięcie drzew/krzewów bez wymaganego zezwolenia lub za ich zniszczenie, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy, w przypadku gdy prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcję starosty.
- Do zadań Biura Opłat Środowiskowych należy w szczególności:
- realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska, a w szczególności za:
- wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
- pobór wód,
- realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatą za substancje kontrolowane;
- prowadzenie rachunkowości dotyczącej opłat za korzystanie ze środowiska, opłaty produktowej, opłat za substancje kontrolowane, opłat wynikających z ustawy o bateriach i akumulatorach oraz kar pieniężnych;
- podział i przekazywanie środków pieniężnych pochodzących z opłat na rzecz funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku;
- windykacja zobowiązań z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, opłaty produktowej opłat wynikających z ustawy o bateriach i akumulatorach oraz kar pieniężnych;
- koordynacja spraw związanych z udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie;
- przygotowywanie projektów decyzji ustalających dodatkową opłatę produktową;
- kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie objętym właściwością Marszałka.
- realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska, a w szczególności za:
- Do zadań Biura Pozwoleń Środowiskowych należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów pozwoleń zintegrowanych dla instalacji, których funkcjonowanie ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w nich działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości;
- przygotowywanie projektów pozwoleń wodnoprawnych oraz innych decyzji wydawanych w oparciu o ustawę prawo wodne;
- prowadzenie spraw dotyczących Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych;
- przygotowywanie projektów pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz decyzji ustalających dopuszczalne poziomy hałasu;
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji wprowadzających gazy lub pyły do powietrza oraz wytwarzających pola elektromagnetyczne;
- przeprowadzanie kontroli podmiotów w zakresie objętym właściwością Marszałka;
- przygotowywanie projektów decyzji zobowiązujących prowadzący instalację podmiot korzystający ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko;
- prowadzenie spraw dotyczących tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, w tym przygotowywanie projektów uchwał Sejmiku w sprawie tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania;
- przygotowywanie projektów decyzji – zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych z instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji i określających obowiązki prowadzącego instalację w zakresie monitorowania.
- Do zadań Biura Gospodarowania Odpadami należy w szczególności:
- opracowywanie, realizacja i monitoring wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
- realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatą produktową;
- prowadzenie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością dotyczącą baterii i akumulatorów;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością dotyczącą obowiązków przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością oraz wykazem przedsiębiorców prowadzących stację demontażu i punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji;
- prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością dotyczącą realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- prowadzenie rejestru rodzaju, ilości i miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz instalacji i urządzeń, w których substancje te były lub są wykorzystywane;
- realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za składowanie odpadów;
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z udzielanych przez Marszałka:
- zezwoleń na przetwarzanie odpadów w procesach odzysku i unieszkodliwiania,
- pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
- zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- prowadzenie rejestru informacji znajdujących się w posiadaniu Departamentu, które podlegają przekazaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej;
- przygotowywanie projektów decyzji w zakresie gospodarki odpadami;
- realizacja zadań związanych z przeprowadzeniem egzaminów w sprawie stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami;
- kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie objętym właściwością Marszałka.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. organizacyjnych i finansów należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z budżetem Departamentu Ochrony Środowiska, w tym:
- planowanie budżetu,
- sporządzanie zaangażowania wydatków bieżących,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu;
- rozliczanie finansowe dotacji, zadań i projektów realizowanych przez Departament, w tym:
- zadań inwestycyjnych w zakresie ochrony środowiska realizowanych przez Departament,
- szkoleń, konferencji i spotkań organizowanych przez Departament,
- zlecania prac i usług związanych z realizacją zadań Departamentu,
- wyjazdów krajowych i zagranicznych,
- zakupów realizowanych przez Departament;
- współpraca z parkami krajobrazowymi w zakresie planowania budżetu, angażowania wydatków bieżących oraz realizacji budżetu;
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie m.in. przygotowywania wniosków aplikacyjnych związanych z dofinansowaniem działań realizowanych przez Departament oraz prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- prowadzenie spraw związanych z budżetem Departamentu Ochrony Środowiska, w tym: