Wersja obowiązująca z dnia

Przyjmowanie informacji dotyczącej opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę

Procedura

  • Opłata eksploatacyjna ustalana jest jako iloczyn ilości wydobytej kopaliny ze złoża w danym okresie rozliczeniowym oraz obowiązującej w tym okresie stawki.
  • Każdy przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża jest zobowiązany do złożenia informacji dotyczącej opłaty za wydobytą kopalinę ze złoża (niezależnie od tego, czy jest prowadzona eksploatacja, czy też nie wydobywano kopaliny w danym półroczu).
  • Przedsiębiorca samodzielnie ustala wysokość opłaty eksploatacyjnej należnej za okres rozliczeniowy (którym jest półrocze liczone odpowiednio od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca i od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia) i przed upływem miesiąca następującego po tym okresie wnosi ją bez wezwania na rachunki bankowe wierzycieli, tj. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w wysokości 40% opłaty) oraz gminy, na terenie, której prowadzi wydobycie (w wysokości 60% opłaty).
  • Stawki opłat eksploatacyjnych podlegają corocznej zmianie. Minister właściwy do spraw środowiska ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” stawki opłat obowiązujące na następny rok kalendarzowy.
  • Przy obliczaniu należnych opłat eksploatacyjnych stosuje się zasady zaokrągleń określone w art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, tj. kwotę opłaty eksploatacyjnej powstałej, jako iloczyn stawki i ilości wydobytej kopaliny zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Nie zaokrągla się kwot należnych gminie oraz NFOŚiGW.
  • Jeżeli wysokość opłaty należnej za półrocze nie przekracza 300 zł, obowiązek jej zapłaty nie powstaje. Nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia odpowiedniej informacji do organu koncesyjnego, gminy na terenie której prowadzone jest wydobycie oraz NFOŚiGW.
  • Jeżeli ostatni dzień ww. terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień tego terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.
  • Informacje należy składać na druku określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 czerwca 2019 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie wzorów druków informacji dotyczących opłat z zakresu przepisów Prawa geologicznego i górniczego (Dz.U. 2019 poz. 1202).

Wymagane dokumenty

  • Informacja dotycząca opłaty za wydobytą kopalinę - Załącznik 1
  • Kopie dowodów wpłat dokonanych na rachunki bankowe wierzycieli, tj. gminy na terenie której jest prowadzona działalność i NFOŚiGW w Warszawie.

Uwagi

W razie stwierdzenia, że przedsiębiorca nie dokonał wpłaty opłaty w terminie lub dokonał wpłaty w wysokości innej niż należna, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, określa, w drodze decyzji, wysokość należnej opłaty, stosując stawkę obowiązującą w okresie rozliczeniowym, którego opłata dotyczy.

Opłaty

Postępowanie zwolnione z opłaty skarbowej.

Termin załatwienia

Zgodnie z art. 143 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, decyzja określająca wysokość należnej opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę nie może zostać wydana po upływie 5 lat od końca roku, w którym nastąpiło zdarzenie uzasadniające jej wydanie.

Tryb odwoławczy

Od decyzji administracyjnej służy Stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw środowiska za pośrednictwem Marszałka Województwa Warmińsko – Mazurskiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia tutejszemu organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się z mocy prawa ostateczna i prawomocna.

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
Biuro Geologa Wojewódzkiego
ul. Pstrowskiego 28B, 10-602 Olsztyn (pokój nr 106)
tel./fax (89) 521 97 75
e-mail: bgw@warmia.mazury.pl
godz. otwarcia: 8.00 – 16.00 (poniedziałek) oraz 7.30 – 15.30 (od wtorku do piątku)

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego

Klauzula informacyjna

Zgodnie z obowiązkiem nałożonym art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) , poniżej przekazujemy informacje dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych:

  1. Administratorem danych osobowych jest Województwo Warmińsko-Mazurskie w zakresie zadań realizowanych przez Marszałka Województwa, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym kontakt jest możliwy pod adresem email: iod@warmia.mazury.pl.
  3. Dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6. ust. 1 lit. c RODO w celu przeprowadzenia postępowań administracyjnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze i ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego administrator przetwarza kategorie danych osobowych niezbędne do przeprowadzenia postępowania administracyjnego: imię, nazwisko, adres zamieszkania/adres korespondencyjny.
  4. Pani/Pana dane osobowe zostały pozyskane przez Administratora z następującego źródła: wnioskodawca postępowania lub podmiot trzeci np. organ publiczny lub strona postępowania administracyjnego.
  5. Dane osobowe będą przekazywane następującym odbiorcom: innym organom administracji publicznej oraz stronom postępowania administracyjnego prowadzonego na podstawie ww. ustaw, o których mowa w pkt 3.
  6. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne lub ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164, z późn. zm.); Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, oraz Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.

    Oznacza to, że dane osobowe mogą zostać usunięte po upływie określonego dla danej kategorii dokumentacji okresu przechowywania, zależnie od kategorii archiwalnej danej sprawy (w przypadku kategorii BE10 - dane osobowe będą przetwarzane przez nie krócej niż 10 lat, z możliwością przedłużenia okresu przechowywania dokumentacji w wyniku ekspertyzy przeprowadzonej przez Archiwum Państwowe, liczone od roku następnego po roku zakończenia sprawy).

    W każdym czasie przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, jak również prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

  7. Jeżeli uważa Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  8. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe przeprowadzenie postępowania administracyjnego.

Załączniki