Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Finansów i Skarbu
Skarbnik: Aleksandra Waszkiewicz
Zastępca dyrektora: Urszula Kucińska
Zastępca dyrektora: Małgorzata Jadanowska
10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17, pok. 113
tel. (89) 521 99 40
fax. (89) 521 99 49
- W skład Departamentu Finansów i Skarbu wchodzą:
- Biuro Planowania i Budżetu (I);
- Biuro Księgowości Budżetu Województwa(II);
- Biuro Funduszy Strukturalnych (III);
- Samodzielne Stanowisko ds. egzekucji administracyjnych (IV);
- Biuro Księgowości Jednostki Budżetowej (V);
- Biuro ds. wynagrodzeń i rozliczeń (VI).
- Do zadań Biura Planowania i Budżetu należy w szczególności:
- prowadzenie prac planistycznych nad projektem budżetu i wieloletniej prognozy finansowej;
- przygotowanie uchwały budżetowej oraz uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;
- przekazywanie jednostkom informacji niezbędnych do opracowania ich planów finansowych;
- opracowanie planu finansowego jednostki budżetowej – Urzędu;
- prowadzenie ewidencji planowanych dochodów i wydatków budżetu;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej;
- sporządzenie sprawozdawczości statystycznej i opisowej, sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych jednostek budżetowych (w tym Urzędu);
- opracowanie zbiorczych informacji opisowych dotyczących realizacji budżetu i kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej;
- analiza, ocena i uzgadnianie danych budżetowych i sprawozdawczych;
- realizacja zasad gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Województwa, innymi podmiotami oraz instytucjami kontrolnymi.
- Do zadań Biura Księgowości Budżetu Województwa należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji księgowej budżetu Województwa (z wyjątkiem zadań Biura Funduszy Strukturalnych);
- prowadzenie ewidencji księgowej: Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wniesionych w formie pieniężnej wadiów i zabezpieczeń w zakresie realizowanych zadań, zabezpieczeń wniesionych w gotówce dotyczących roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku oraz szkód w środowisku w rozumieniu ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, powierzonych do rozliczenia/prowadzenia środków, które nie są ujęte w planie finansowym Urzędu;
- ewidencja bilansowa majątku oraz uzgadnianie jego finansowania z ewidencją pozabilansową (z wyjątkiem zadań Biura Funduszy Strukturalnych);
- weryfikacja stawek amortyzacyjnych;
- przeprowadzanie inwentaryzacji metodą weryfikacji oraz metodą potwierdzania sald w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdania finansowego Urzędu (w tym cząstkowego);
- sporządzanie bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym cząstkowego);
- sporządzanie sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego;
- sporządzanie skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego;
- sporządzanie cząstkowych jednostkowych sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych w zakresie zadań Biura;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych: F-03 o stanie i ruchu środków trwałych oraz Załącznik do sprawozdań: F-03, SP i SG-01 - środki trwałe, dotyczący nakładów na środki trwałe służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej oraz uzyskanych efektów rzeczowych w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego w zakresie bilansu płatniczego (w tym cząstkowych);
- organizacja prac dotyczących badania bilansu jednostki samorządu terytorialnego wraz z obsługą biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego Urzędu Marszałkowskiego i pozostałych jednostek budżetowych;
- prowadzenie obsługi bankowej Województwa;
- lokowanie czasowo wolnych środków;
- przekazywanie środków na funkcjonowanie jednostek budżetowych oraz środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Województwa, innymi podmiotami oraz instytucjami kontrolnymi.
- Do zadań Biura Funduszy Strukturalnych należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji księgowej budżetu Województwa w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie ewidencji księgowej jednostki budżetowej w zakresie funduszy strukturalnych;
- ewidencja bilansowa majątku oraz uzgadnianie jego finansowania z ewidencją pozabilansową w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie ewidencji realizacji planu finansowego Urzędu Marszałkowskiego w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie ewidencji księgowej wniesionych w formie pieniężnej wadiów i zabezpieczeń w zakresie realizowanych zadań;
- weryfikacja formalno-rachunkowa dyspozycji przelewów środków wpływających z komórek merytorycznych i przekazywanie środków na rzecz beneficjentów;
- składanie zleceń płatności w portalu komunikacyjnym Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- przekazywanie środków na funkcjonowanie jednostek budżetowych oraz środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w zakresie funduszy strukturalnych;
- ewidencja księgowa środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w ramach wykonywania planu finansowego;
- rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych oraz wyjazdów szkoleniowych w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie rozliczeń podatku od towarów i usług w zakresie funduszy strukturalnych;
- sporządzanie cząstkowego sprawozdania finansowego Urzędu w zakresie funduszy strukturalnych;
- sporządzanie cząstkowego bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie funduszy strukturalnych;
- sporządzanie cząstkowych jednostkowych sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych w zakresie funduszy strukturalnych;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych: F-03 o stanie i ruchu środków trwałych oraz Załącznik do sprawozdań: F-03, SP i SG-01 - środki trwałe, dotyczący nakładów na środki trwałe służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej oraz uzyskanych efektów rzeczowych, DNU-R Roczne sprawozdanie o międzynarodowej wymianie usług, cząstkowego i zbiorczego sprawozdania RF-03 Sprawozdanie jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego w zakresie bilansu płatniczego w zakresie realizowanych zadań;
- przeprowadzanie inwentaryzacji metodą weryfikacji oraz metodą potwierdzania sald w zakresie realizowanych zadań;
- obsługa biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego Urzędu Marszałkowskiego w zakresie realizowanych zadań;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Województwa, innymi podmiotami oraz instytucjami kontrolnymi.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. egzekucji administracyjnych należy w szczególności:
- prowadzenie egzekucji administracyjnych w zakresie należności z tytułu opłat wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dla których Marszałek Województwa jest organem egzekucyjnym;
- badanie dopuszczalności tytułów wykonawczych do egzekucji;
- prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych i innych ewidencji związanych z prowadzoną egzekucją administracyjną;
- poszukiwanie majątku zobowiązanych;
- współpraca z innymi organami egzekucyjnymi;
- współpraca ze starostami powiatowymi w zakresie prowadzonych spraw;
- prowadzenie spraw związanych z umarzaniem, odraczaniem lub rozkładaniem na raty należności z tytułu opłat wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
- weryfikacja i zestawienie zbiorcze sprawozdań z dokonanych umorzeń należności oraz udzielonych ulg;
- sporządzenie sprawozdań z operacji finansowych osób prawnych.
- Do zadań Biura Księgowości Jednostki Budżetowej należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji księgowej jednostki budżetowej w zakresie zadań Biura;
- rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych oraz wyjazdów szkoleniowych;
- rozliczanie podróży służbowych radnych województwa;
- prowadzenie rozliczeń podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań;
- prowadzenie ewidencji realizacji planu finansowego Urzędu Marszałkowskiego;
- sporządzanie cząstkowego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej w ramach wykonywanych zadań;
- sporządzanie cząstkowych sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego w zakresie bilansu płatniczego w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych: F-03 o stanie i ruchu środków trwałych oraz Załącznik do sprawozdań: F-03, SP i SG-01 - środki trwałe, dotyczący nakładów na środki trwałe służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej oraz uzyskanych efektów rzeczowych, DNU-R Roczne sprawozdanie o międzynarodowej wymianie usług, cząstkowego i zbiorczego sprawozdania RF-03 Sprawozdanie jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych w zakresie realizowanych zadań;
- wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych w zakresie należności z tytułu opłat wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dla których Marszałek Województwa jest wierzycielem;
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu w zakresie realizowanych zadań;
- ewidencja księgowa środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w ramach wykonywania planu finansowego;
- prowadzenie ewidencji decyzji zezwalających na umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie zobowiązań roku bieżącego oraz lat przyszłych oraz w rozbiciu na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego;
- obsługa kasowa Urzędu;
- przeprowadzanie inwentaryzacji metodą weryfikacji oraz metodą potwierdzania sald w zakresie realizowanych zadań;
- obsługa biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego Urzędu Marszałkowskiego;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Województwa, innymi podmiotami oraz instytucjami kontrolnymi.
- Do zadań Biura ds. wynagrodzeń i rozliczeń należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- naliczanie wynagrodzeń pracowników, zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, itd. wynagrodzeń bezosobowych pracowników i osób nie będących pracownikami, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne, przyznanych stypendiów, nagród finansowych, zasiłków dla nauczycieli, innych wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń oraz różnych wydatków na rzecz osób fizycznych;
- naliczanie diet radnych;
- realizacja płatności oraz prowadzenie ewidencji księgowej jednostki budżetowej w zakresie wynagrodzeń osobowych, wynagrodzeń bezosobowych pracowników i osób nie będących pracownikami z którymi zawarto umowy cywilnoprawne, przyznanych stypendiów, nagród finansowych, zasiłków dla nauczycieli, innych wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń oraz różnych wydatków na rzecz osób fizycznych w tym diet radnych;
- sporządzanie cząstkowych sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych w zakresie realizowanych zadań;
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie rozliczeń podatku od towarów i usług Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
- sporządzanie rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych i rozliczeń ZUS Urzędu;
- przygotowanie projektów przepisów wewnętrznych w zakresie wynagrodzeń, podatku dochodowego od osób fizycznych Urzędu oraz rozliczeń podatku od towarów i usług województwa;
- przeprowadzanie inwentaryzacji metodą weryfikacji oraz metodą potwierdzania sald w zakresie realizowanych zadań;
- obsługa biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego Urzędu Marszałkowskiego;
- współpraca z oddziałami ZUS, Urzędami Skarbowymi, komórkami organizacyjnymi Urzędu, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Województwa, innymi podmiotami oraz instytucjami kontrolnymi.