Wersja obowiązująca z dnia

Wytyczne do projektu budżetu Województwa Warmińsko – Mazurskiego na 2009 rok

Informacje dodatkowe:

Przyjmuje się następujące wytyczne do sporządzenia budżetu Województwa na 2009 rok:
  1. jako podstawę do opracowania wytycznych przyjmuje się zapisy ustaw o finansach publicznych i o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
  2. dochody własne będą oszacowane w oparciu o:
    • CIT – przewidywane wykonanie w roku 2008,
    • PIT oraz subwencje - zawiadomienie Ministra Finansów przekazane do dnia 15 października 2008 r.,
    • dochody z gospodarowania majątkiem - informacje własne,
    • wpływy z różnych dochodów, wg danych jednostek,
    • dochody z tytułu opłat za koordynację rozkładów jazdy i za zezwolenia na wykonywanie krajowego przewozu osób – informacje własne,
    • oszacowane opłaty za zezwolenia na obrót wyrobami alkoholowymi – informacje własne,
  3. dotacje rozwojowe w oparciu o zawarte umowy,
  4. dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w oparciu o stosowne zawiadomienie Wojewody,
  5. dochody wynikające z obowiązujących porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  6. dochody z tytułu obsługi zadań zleconych,
  7. planowane w budżecie wydatki będą odpowiadały dochodom i wielkości kredytu pokrywającego deficyt,
  8. kwota poręczenia kredytów i pożyczek będzie określona na poziomie wielkości zobowiązania rocznego (spłata kapitału + odsetki),
  9. kwotę ewentualnej nadwyżki wynikającej z braku wykonania niektórych zaplanowanych na rok 2008 wydatków oraz osiągnięcie ponadplanowych dochodów, po sporządzeniu sprawozdania rocznego przeznaczy się na zmniejszenie kredytu planowanego do zaciągnięcia w roku 2009,
  10. z uwagi na konieczność odpowiedniego zbilansowania dochodów i wydatków zakłada się możliwość wprowadzania zmian w przedłożonych propozycjach departamentów i jednostek organizacyjnych,
  11. wielkość wydatków płacowych w Urzędzie Marszałkowskim i w jednostkach budżetowych będzie wyliczona na podstawie przewidywanego zatrudnienia na koniec 2008r., wzrostu zatrudnienia w stosunku do zatrudnienia z m-ca grudnia 2008r., przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz wzrostu wynagrodzeń do 6 % - analogicznie do projektu budżetu państwa,
  12. zwiększenie zatrudnienia w stosunku do danych z pkt. 11 może wynikać wyłącznie z potrzeb uzasadnionych ustawowym rozszerzeniem kompetencji Samorządu Województwa oraz realizacją nowych zadań,
  13. do naliczenia funduszu świadczeń socjalnych przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w kwocie 2.719 zł,
  14. w zakresie odnoszącym się do jednostek oświaty należy do wydatków płacowych przyjąć:
    • przewidywane zatrudnienie w 2009 r. zgodnie z zatwierdzonymi arkuszami organizacyjnymi szkół i planami pracy placówek,
    • wynagrodzenia dla pracowników pedagogicznych – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz zatwierdzonymi regulaminami dodatków do wynagrodzeń,
    • wynagrodzenia dla pracowników nie będących nauczycielami, zgodnie z pkt. 11,
    • naliczenie wysokości premii dla pracowników administracyjnych i obsługi w wysokości 7% podstawy wynagrodzeń,
    • 1% funduszu płac pracowników pedagogicznych należy naliczyć na nagrody z okazji Dnia Edukacji ,
    • 1%funduszu płac pracowników pedagogicznych należy zabezpieczyć na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
    • zabezpieczenie środków na odprawy emerytalne dla nauczycieli, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla pracowników pedagogicznych, nauczycieli emerytów i rencistów – wyliczony zgodnie z Kartą Nauczyciela a dla pozostałych pracowników, zgodnie z pkt. 13,
    • w wydatkach rzeczowych należy zaplanować środki na wynagrodzenia dla opiekunów praktyk zawodowych w wysokości określonej w odrębnych przepisach,
    • 0,3% planowanych rocznych środków na wynagrodzenia osobowe dla nauczycieli przeznaczyć na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej,
  15. w zakresie odnoszącym się do instytucji kultury przyjmuje się:
    • planowanie realnych wielkości dotacji podmiotowych wg zgłoszonych potrzeb przez poszczególne instytucje – zweryfikowanych przez Departament Kultury i Edukacji ( przy uwzględnieniu do 4 % wzrostu płac w ramach dotacji podmiotowej i 2 % wzrostu z dochodów własnych),
    • poziom wydatków rzeczowych i usług nie większy niż w roku 2008,
    • zwiększenie wydatków pokrywanych środkami zewnętrznymi będzie następowało w ciągu roku budżetowego, po wprowadzeniu ich do budżetu na podstawie odpowiednich decyzji,
  16. poziom planowanych wydatków rzeczowych i usług oraz wydatków związanych z utrzymaniem jednostek budżetowych ma odpowiadać przewidywanemu wykonaniu wydatków w 2008 r.,
  17. w wydatkach inwestycyjnych należy zapewnić środki na realizację już uchwalonych programów wieloletnich - zakłada się kontynuację zadań niezakończonych - rozpoczętych w roku 2008 i w latach wcześniejszych ( w tym także rozpoczętych zleceniem dokumentacji technicznej) oraz zadań, których rozpoczęcie zostało opóźnione z przyczyn obiektywnych,
  18. przyjmuje się za konieczne ograniczenie do niezbędnego minimum zadań inwestycyjnych rocznych finansowanych w całości ze środków własnych, na rzecz zabezpieczenia środków na zadania współfinansowane z różnych źródeł krajowych i zewnętrznych,
  19. w planie wydatków uwzględnia się:
    • pełne zabezpieczenie udziału własnego Samorządu Województwa w zadaniach współfinansowanych środkami krajowymi i zagranicznymi,
    • skutki finansowe wynikające z obowiązujących porozumień oraz decyzji Zarządu Województwa,
    • środki na coroczne imprezy objęte patronatem Marszałka,
    • skutki finansowe wynikające z ewentualnego rozszerzenia kompetencji w 2009 r., wg wielkości określonych przez jednostki organizacyjne,
    • różnice kursowe, które będą pokrywane z odsetek uzyskanych z lokat terminowych dotacji rozwojowej,
    • środki na wydatki związane z obchodami rocznicy Bitwy pod Grunwaldem,
    • wydatki na wymianę zagraniczną młodzieży szkolnej oraz uczestnictwo młodzieży w międzynarodowych zawodach sportowych – przyznawanie tych środków w trybie konkursu na podstawie oferty publicznej zapraszającej do składania w określonym terminie wniosków, rozpatrywanie wniosków przez komisje analogicznie do dotychczasowego sposobu przyznawania środków na zadania zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym, ( plan oraz zasady korzystania z tych środków przygotuje Departament Współpracy Międzynarodowej i Promocji ),
  20. zakłada się w stosunku do planowanego wykonania wydatków w roku 2008 następujący wzrost planowanych środków na rzecz:
    1. organizacji pozarządowych 5 %,
    2. kultury fizycznej i sportu 20 %, ( z wyłączeniem środków na realizację programu „ Moje boisko Orlik 2012” ),
    3. bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej 20%,
    4. zabezpieczenia środków na usuwanie awarii dróg i mostów – rezerwa celowa 2.000.000 zł,
    5. dofinansowania wkładów własnych instytucji kultury do projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi – rezerwa celowa do 1.000.000 zł,
    6. utworzenia rezerwy celowej w wysokości 100.000 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
  21. w budżecie przewiduje się rezerwę ogólną w wysokości do 1 % wydatków budżetu,
  22. łączna kwota rezerw celowych będzie ograniczona do 5 % środków przewidzianych do realizacji w 2009 r.,
  23. poziom kredytu w rachunku bieżącym wyniesie 10.000.000 zł.
Wojewódzkie jednostki organizacyjne opracowują projekty planów finansowych według działów, rozdziałów i paragrafów w oparciu o:
  1. zasady klasyfikacji budżetowej (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych ( Dz. U. Nr 107, poz. 726, z późn. zm.),
  2. wytyczne przekazane z Departamentów Urzędu Marszałkowskiego.

Zadania inwestycyjne przewidziane do realizacji w roku 2009 należy przedstawić w załączniku Nr 4 do uchwały.

Wieloletnie zadania inwestycyjne przewidziane do finansowania w roku 2009 należy wpisać do załącznika Nr 3. Przy opracowaniu tego zestawienia należy korzystać z danych zawartych w budżecie na 2008 r., gdyż są one także obowiązujące w latach przyszłych ( przestrzeganie zasady ciągłości planowania).

Wszystkie zadania wieloletnie inwestycyjne Samorządu Województwa objęte współfinansowaniem środkami unijnymi należy także ująć w załączniku Nr 5.

Wszystkie zadania wieloletnie nieinwestycyjne Samorządu Województwa objęte współfinansowaniem środkami unijnymi należy ująć w załączniku Nr 6.

Wszystkie wydatki bieżące i inwestycyjne dotyczące roku 2009, w tym również na programy i projekty współfinansowane ze źródeł zewnętrznych należy wykazać odpowiednio w planie wydatków, tj. w załączniku Nr 2 – zgodnie z klasyfikacją budżetową.

Wojewódzkie jednostki organizacyjne przekazują opracowane plany finansowe wraz z opisem Departamentom Urzędu Marszałkowskiego, którym podlegają merytorycznie, w terminie do dnia 06 października 2008 r.

Opis, o którym mowa w ust. 7 zawiera wielkości kwotowe wraz ze szczegółowym omówieniem:
  1. prognozowanych dochodów,
  2. poszczególnych rodzajów planowanych wydatków z uwzględnieniem podziału ich na przedsięwzięcia, projekty, zadania lub bloki zadań w zależności od możliwego do określenia stopnia ich szczegółowości.

Departamenty dokonają analizy otrzymanych materiałów, o których mowa w ust. 7 i 8 następnie opracowują projekty planów finansowych w zakresie zadań merytorycznych, sporządzają zestawienie zbiorcze i wraz z częścią opisową przekazują Skarbnikowi Województwa w terminie do dnia 13 października 2008 r.

Materiały, o których mowa w ust. 9 muszą mieć akceptację nadzorującego Członka Zarządu Województwa.

Departamenty zgłoszą do projektu budżetu tematykę konkursów na przedsięwzięcia, projekty objęte przewidywanym dofinansowaniem z jednoczesnym podziałem środków wg klasyfikacji budżetowej odrębnie na dofinansowanie zadań wykonywanych przez fundacje, stowarzyszenia, pozostałe jednostki niezaliczane do sektora finansów publicznych. Tematyka będzie ujęta wraz z przewidzianymi kwotami w odrębnym załączniku do uchwały budżetowej. Po uchwaleniu budżetu informacje zawarte w załączniku należy podać do publicznej wiadomości.

Potrzeby kadrowe Urzędu Marszałkowskiego zbilansuje Dyrektor Urzędu i uzgodni z Marszałkiem Województwa.

Uzgodnione dane dotyczące Urzędu Marszałkowskiego w zakresie ilości etatów oraz wielkość wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń z uwzględnieniem pomocy Technicznej przygotuje Departament Organizacyjny.

Departamenty i równorzędne komórki organizacyjne Urzędu złożą do Departamentu Organizacyjnego w terminie do dnia 03 października 2008 r. projekty planów wydatków związanych z kosztami utrzymania stanowisk pracy, w tym wyposażenia, z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu zatrudnienia oraz zmian w strukturze organizacyjnej Urzędu.

Koszty bieżącego utrzymania i wyposażenia komórek organizacyjnych Urzędu planuje zbiorczo Departament Organizacyjny na podstawie szacunków potrzeb Urzędu jako całości przy uwzględnieniu w niezbędnym zakresie propozycji Departamentów i Biur, w tym także Pomocy Technicznej.

Departamenty i Biura odrębnie planują wyłącznie wydatki związane z realizacją zadań merytorycznych.

Wszystkie wydatki realizowane ze środków pozyskiwanych przez poszczególne komórki Urzędu będą bilansowane, uzgadniane oraz koordynowane przez Departament Organizacyjny.

Departament Organizacyjny określa wielkość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w Urzędzie Marszałkowskim.

Departament Kultury i Edukacji ustala zgodnie z wytycznymi wielkość dotacji dla poszczególnych instytucji kultury i przekazuje tym instytucjom w terminie do dnia 03 października 2008 r. W planie wydatków ujmuje środki przeznaczone na współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie kultury oraz ochrony i konserwacji zabytków oraz planuje niezbędne wydatki wynikające z poręczeń kredytów.

Zainteresowane Departamenty i równorzędne komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego w terminie do dnia 03 października 2008r. przedkładają do Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Promocji plan potrzeb finansowych dotyczący wyjazdów zagranicznych Członków Zarządu Województwa i pracowników Urzędu. Natomiast wydatki związane z zapraszaniem delegacji zagranicznych i kosztami tłumaczeń każdy Departament planuje w swoim zakresie i ujmuje w planie finansowym. Kancelaria Sejmiku odrębnie planuje i zabezpiecza obsługę wyjazdów zagranicznych Radnych Sejmiku.

Departament Współpracy Międzynarodowej i Promocji w planie wydatków uwzględnia oprócz zadań merytorycznych, potrzeby związane z finansowaniem podróży zagranicznych, z wyłączeniem Sejmiku Województwa, oraz pełni wiodącą rolę w wydatkowaniu środków na inicjatywy promocyjne Województwa. Oznacza to, iż działania promocyjne od strony finansowej podlegać będą merytorycznemu zatwierdzeniu przez Departament Współpracy Międzynarodowej i Promocji, natomiast techniczne wykonanie pozostaje w gestii Departamentów i Biur składających projekty działań promocyjnych do Biura Promocji.

Kancelaria Sejmiku planuje wydatki związane z funkcjonowaniem Sejmiku.

Projekt planu finansowego Biura Regionalnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego w Brukseli podlega merytorycznej weryfikacji i ocenie przez Gabinet Marszałka. Gabinet Marszałka planuje również wpłaty powiatów na utrzymanie Biura Regionalnego.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej oprócz projektu planu finansowego zadań merytorycznych, opracowuje plan dochodów własnych, przewidywaną kwotę udziału ze środków PFRON na finansowanie obsługi tego zadania oraz oszacowuje wpływy z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Biuro Jakości i Znaków Regionalnych planuje środki na zadania merytoryczne Biura oraz opracowuje plan dochodów własnych.

Departament Turystyki oprócz działań merytorycznych planuje przedsięwzięcia i środki na materiały związane z promocją turystyczną regionu w kraju i za granicą, w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Promocji, składkę dla Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz realizację projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Departament Infrastruktury i Geodezji oprócz planu wydatków na zadania merytoryczne ustala wielkość planowanych dochodów własnych Samorządu Województwa pochodzących z gospodarowania mieniem, odszkodowań za grunty Województwa zajęte pod drogi krajowe, opłat za koordynację rozkładów jazdy i za zezwolenia na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób wraz z omówieniem poszczególnych pozycji tego rodzaju dochodów. Ponadto Departament ten opracowuje projekty planów finansowych funduszy celowych w oparciu o klasyfikację budżetową (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - Dz. U. Nr 107, poz. 726, z późn. zm.). Przyjmuje się, iż dopłaty do biletów ulgowych będą rozstrzygnięte zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Departament Infrastruktury i Geodezji weryfikuje i ocenia projekt planu finansowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Departament Polityki Regionalnej oprócz projektu planu wydatków na zadania merytoryczne przedkłada projekty planów finansowych programów dla Województwa ze wskazaniem wydatków dotyczących współudziału finansowego Samorządu Województwa w tych programach z uwzględnieniem zadań budżetowych realizowanych z Pomocy Technicznej oraz dokonuje weryfikacji oceny planu finansowego Warmińsko – Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego w Olsztynie.

Departament Europejskiego Funduszu Społecznego odpowiada za wdrażanie komponentu Regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: planuje dochody tj. wielkość dotacji rozwojowej, która powinna stanowić równowartość wydatków przedstawionych w projektach planów finansowych Departamentu oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej i Wojewódzkiego Urzędu Pracy, planuje wydatki wynikające
z zakresu wdrażanych i realizowanych zadań własnych z uwzględnieniem Pomocy Technicznej oraz dokonuje weryfikacji w zakresie swoich zadań planów finansowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie i Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego planuje dochody tj. wartość dotacji rozwojowej stanowiącej równowartość wydatków zaplanowanych na realizację zadań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury, przygotowuje plan finansowy merytorycznych zadań oraz przedkłada do Departamentu Organizacyjnego informację o wydatkach planowanych do poniesienia w roku 2009 w związku z realizacją zadań finansowanych w ramach Pomocy Technicznej.

Departament Zdrowia w porozumieniu z jednostkami zdrowia, opracowuje plan wydatków związanych z promocją i ochroną zdrowia biorąc pod uwagę zaangażowanie finansowe Samorządu Województwa wynikające z obowiązujących wieloletnich planów inwestycyjnych a także w planie wydatków ujmuje środki wynikające z poręczeń kredytów i pożyczek.

Departament Ochrony Środowiska w projekcie planu wydatków na zadania merytoryczne uwzględnia również koszty związane z organizacją oraz wydawaniem świadectw stwierdzających kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami, wydatki na zadania z zakresu łowiectwa oraz oszacowuje wpływy do budżetu z tytułu realizowanych zadań.

Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa określa projekt planu dochodów i wydatków na zadania merytoryczne a także weryfikuje projekty planów finansowych Zarządów Melioracji w Olsztynie i w Elblągu ze szczególnym uwzględnieniem dochodów budżetu państwa oraz projekty zadań realizowanych przez te Zarządy ze środków budżetu państwa.

Biuro ds. Obronnych i Bezpieczeństwa Publicznego przygotowuje plan finansowy wydatków związanych z bezpieczeństwem publicznym i obroną narodową oraz ochroną przeciwpożarową.

Departament Sportu planuje wydatki w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz na promocję poprzez sport (dofinansowanie dużych imprez sportowych) – w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Promocji.

Departament Finansów i Skarbu zapoznaje się z projektem planu finansowego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie i przekazuje wraz z uwagami do akceptacji Wicemarszałkowi Województwa Pani Urszuli Pasławskiej.

Departament Finansów i Skarbu przed sporządzeniem opracowania zbiorczego weryfikuje złożone materiały planistyczne pod kątem zgodności z wytycznymi, bilansuje dochody i wydatki, sporządza prognozę długu publicznego, oszacowuje kwotę obsługi zadłużenia oraz opracowuje projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i częścią opisową – zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych i wymogami Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Po opracowaniu projektu budżetu Skarbnik Województwa wnosi na posiedzenie Zarządu Województwa informację o dokonanej weryfikacji złożonych projektów planów finansowych pod względem ich zgodności z wytycznymi.

Jednostki budżetowe oraz Departamenty Urzędu sporządzają projekty planów finansowych według formularza stanowiącego załączniki Nr 1 i Nr 2 do uchwały.

Zadania inwestycyjne realizowane w roku budżetowym 2009 będą ujęte w wykazie stanowiącym załącznik Nr 4 do uchwały.

Wydatki związane z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych należy opracować zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały.

Wydatki na programy i projekty inwestycyjne realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5 do uchwały.

Wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego a także dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji wykazuje się w załączniku Nr 11 do uchwały.

Wydatki na programy i projekty nieinwestycyjne realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik Nr 6 do uchwały.

Departamenty Urzędu sporządzają wykazy tematyki konkursów na przedsięwzięcia, projekty objęte przewidywanym dofinansowaniem zlecanych do realizacji organizacjom pozarządowym i innym wynikającym z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, według formularza stanowiącego załącznik Nr 10 do uchwały.

Projekty planów finansowych rachunków dochodów własnych utworzonych na podstawie uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko – Mazurskiego oraz zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, sporządzają jednostki budżetowe, przy których zostały utworzone rachunki dochodów własnych, według formularza stanowiącego załącznik Nr 7 do uchwały.

Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki związane z realizacją zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2009 r. należy ująć w załączniku Nr 15.

Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych sporządzają projekty planów finansowych, według formularza stanowiącego załącznik Nr 8 do uchwały.

Instytucje kultury sporządzają projekty planów finansowych, według formularza stanowiącego załącznik Nr 9 do uchwały.

Projekty planów finansowych funduszy celowych sporządza się, według formularza stanowiącego załącznik Nr 12 i Nr 13 do uchwały.

Wykaz obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym w 2009 roku należy ująć w załączniku Nr 14 do uchwały.

Załączniki

Załączniki