Wersja obowiązująca z dnia

Biuro Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego

Kierownik Biura - Pełnomocnik Marszałka ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi: Joanna Glezman
Zastępca Kierownika Biura: Małgorzata Gołębicka-Matusiak

10-562 Olsztyn, ul. Emilii Plater 1, pok. 403, 404, 405, 406, 407, 409
tel. (89) 521 98 76

  1. W skład Biura Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego (DSPP) wchodzą:
    1. Zespół ds. projektów oraz dialogu społecznego – Biuro Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (I);
    2. Zespół ds. Warmińsko-Mazurskiej Karty Seniora oraz działań patriotycznych i senioralnych (II);
    3. Zespół ds. rozwoju społeczeństwa obywatelskiego (IV);
    4. Samodzielne stanowisko ds. finansów (V).
  2. Do zadań Zespołu ds. projektów oraz dialogu społecznego – Biura Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego należy w szczególności:
    1. obsługa działalności Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego (zwanej w dalszej części: „WRDS WM”), w tym: organizowanie posiedzeń WRDS WM, jej Prezydium i zespołów roboczych, prowadzenie dokumentacji oraz realizacja działań wynikających z pracy i postanowień WRDS WM;
    2. przygotowywanie projektów opinii, stanowisk i uchwał WRDS WM, przygotowywanie projektów wniosków WRDS WM kierowanych do Rady Dialogu Społecznego oraz innych dokumentów wynikających z pracy WRDS WM;
    3. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, współpraca z instytucjami i organizacjami, w szczególności organizacjami pracodawców i pracowników oraz administracją publiczną w zakresie działalności WRDS WM;
    4. przygotowywanie informacji dot. funkcjonowania WRDS WM i umieszczanie ich w szczególności w BIP oraz promocja działalności WRDS WM;
    5. realizacja zadań związanych z opracowaniem projektów oraz wniosków o dofinansowanie projektów pt.: „POTRAFIĘ – DECYDUJĘ – DZIAŁAM program wspierania aktywności i inicjatyw młodzieży w województwie warmińsko-mazurskim” oraz „Wsparcie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych”;
    6. realizacja, prowadzenie dokumentacji, promocja, monitoring i rozliczenie projektów strategicznych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027” pt.: „POTRAFIĘ – DECYDUJĘ – DZIAŁAM program wspierania aktywności i inicjatyw młodzieży w województwie warmińsko-mazurskim” oraz „Wsparcie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych”;
    7. współpraca w zakresie, o którym mowa w pkt 5 i 6 m.in. z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi, samorządami, podmiotami zajmującymi się aktywnością społeczną i obywatelską młodzieży, rozwojem społeczeństwa obywatelskiego oraz instytucją zarządzającą programem regionalnym „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027”.
  3. Do zadań Zespołu ds. Warmińsko-Mazurskiej Karty Seniora oraz działań patriotycznych i senioralnych należy w szczególności:
    1. obsługa projektu Warmińsko-Mazurska Karta Seniora (m.in. działania promocyjne i informacyjne, przyjmowanie wniosków, prowadzenie ewidencji użytkowników Karty, wydawanie Kart, pozyskiwanie partnerów projektu, prowadzenie zakładki WM Karty Seniora na stronie www.warmia.mazury.pl);
    2. podejmowanie działań oraz współpraca w zakresie realizacji zadań na rzecz środowisk osób w wieku emerytalnym, w tym w szczególności skupionych w Uniwersytetach Trzeciego Wieku i Obywatelskim Parlamencie Seniorów;
    3. współpraca w zakresie zadań wynikających z inicjatywy i potrzeb partnerów społeczeństwa obywatelskiego oraz zaplanowanych zadań własnych w zakresie polityki senioralnej Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w tym monitoringu programu Województwa dot. polityki senioralnej województwa warmińsko-mazurskiego;
    4. obsługa współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (zwane dalej łącznie „organizacjami pozarządowymi”) w zakresie realizacji zadania pod nazwą „podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej oraz pielęgnowanie polskości”, w tym współpraca w zakresie opracowywania, realizacji i monitoringu programów współpracy Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z organizacjami pozarządowymi oraz realizacji zadań dot. udzielania dotacji organizacjom pozarządowym w tym zakresie;
    5. organizacja lub współorganizacja uroczystości oraz innych wydarzeń o charakterze patriotycznym, w tym we współpracy, w szczególności z organizacjami pozarządowymi, środowiskami kombatantów i osób represjonowanych, instytucjami publicznymi, seniorami i młodzieżą;
    6. realizacja zadań i organizacja uroczystości związanych z obchodami Dnia Pamięci Ofiar Obu Totalitaryzmów na Warmii i Mazurach oraz zachowaniem pamięci o Ofiarach dwóch totalitaryzmów dot. województwa warmińsko-mazurskiego;
    7. prowadzenie działań informacyjnych skierowanych w szczególności do organizacji pozarządowych senioralnych, patriotycznych i kombatanckich.
  4. Do zadań Zespołu ds. rozwoju społeczeństwa obywatelskiego należy w szczególności:
    1. współpraca z organizacjami pozarządowymi, ich zrzeszeniami, związkami, reprezentacjami, administracją publiczną, innymi instytucjami i zainteresowanymi osobami oraz podmiotami w zakresie rozwoju kapitału społecznego, społeczeństwa obywatelskiego, w tym zwiększenia potencjału i aktywności różnorodnych podmiotów sektora obywatelskiego w województwie warmińsko-mazurskim w różnych obszarach pożytku publicznego;
    2. koordynacja zadań w zakresie opracowania, realizacji i monitoringu wojewódzkich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi, a także innych programów i projektów mających na celu wzmocnienie współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi, rozwój dialogu obywatelskiego oraz rozwój sektora pozarządowego i społeczeństwa obywatelskiego w województwie;
    3. opracowywanie programów współpracy Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z organizacjami pozarządowymi oraz sprawozdań z ich realizacji; przygotowywanie materiałów dot. sprawozdawczości z realizacji współpracy Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z organizacjami pozarządowymi oraz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego regionu;
    4. realizacja zadań z zakresu organizacji otwartych konkursów ofert na realizację przez organizacje pozarządowe zadań Samorządu Województwa; współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, koordynacja zadań w tym zakresie; opracowywanie dokumentacji, zlecanie zadań, nadzór nad ich realizacją oraz kontrola zadań zlecanych organizacjom pozarządowym, w tym prawidłowości udzielanych dotacji;
    5. realizacja zadań dot. wykorzystania generatora ofert w obsłudze otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych, w tym administrowanie, udzielanie informacji przedstawicielom organizacji pozarządowych, wsparcie pracowników Urzędu w korzystaniu z tego narzędzia;
    6. koordynacja działań w zakresie zlecania zadań publicznych Samorządu Województwa poza trybem konkursowym wskazanym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
    7. realizacja procedury zlecania zadań organizacjom pozarządowym w zakresie: wsparcia rozwoju sektora pozarządowego województwa warmińsko-mazurskiego, w tym wolontariatu, realizacji zadań Samorządu Województwa w zakresie dofinansowania wkładów własnych do projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych, wzmacniania potencjału twórczego, aktywności obywatelskiej i kompetencji społecznych młodzieży i innych w zależności od potrzeb, a dotyczących rozwoju społeczeństwa obywatelskiego regionu;
    8. koordynacja zadań wynikających z wdrożenia w Urzędzie procedury monitoringu, kontroli i oceny realizacji przez organizacje pozarządowe zadań zleconych;
    9. udzielanie informacji, szkolenia głównie przedstawicieli organizacji pozarządowych w zakresie zasad i warunków uzyskania dotacji, zadań realizowanych przez samorząd województwa w obszarze rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, współpracy z organizacjami pozarządowymi;
    10. obsługa Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w szczególności prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem jej członków, prowadzenie dokumentacji, organizacja posiedzeń;
    11. obsługa administracyjno-biurowa Młodzieżowego Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w szczególności prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem jego członków, prowadzenie dokumentacji, organizacja sesji i spotkań, wsparcie działań podejmowanych przez młodzież w ramach Młodzieżowego Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    12. realizacja zadań z zakresu wsparcia rozwoju aktywności obywatelskiej i społecznej mieszkańców regionu, w szczególności młodzieży, w tym realizacji inicjatyw młodzieży, edukacji obywatelskiej, rozwoju kompetencji obywatelskich i społecznych różnych grup wiekowych, w szczególności młodzieży;
    13. realizacja zadań z zakresu wsparcia rozwoju wolontariatu w województwie warmińsko-mazurskim;
    14. organizacja konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi dot. dokumentów wojewódzkich, w szczególności kierowanych do organizacji pozarządowych;
    15. kojarzenie partnerstw organizacji pozarządowych z innymi podmiotami, inspiracja do wspólnej realizacji projektów, animacja współpracy organizacji pozarządowych z Samorządem Województwa, wspieranie wdrażania modelowych rozwiązań w zakresie współpracy międzysektorowej;
    16. prowadzenie działań informacyjnych dot. różnych obszarów pożytku publicznego skierowanych w szczególności do organizacji pozarządowych i mieszkańców województwa;
    17. promowanie i nagradzanie działalności organizacji pozarządowych, liderów społecznych i wolontariuszy, młodzieży, aktywności obywatelskiej i dialogu obywatelskiego w regionie, różnych podmiotów i osób wspierających rozwój aktywności społecznej i obywatelskiej mieszkańców regionu i ich zorganizowanych grup formalnych i nieformalnych;
    18. podjęcie niezbędnych czynności mających na celu zweryfikowanie danych osób, które złożyły pisemne oświadczenie o przystąpieniu do komitetu obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej do Sejmiku Województwa, w tym w szczególności ich czynnego prawa wyborczego do Sejmiku Województwa, oraz liczby wymaganych podpisów złożonych pod projektem uchwały wniesionym w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej do Sejmiku Województwa, w przypadku, gdy o dokonanie tych czynności Przewodniczący Sejmiku wystąpi do Marszałka Województwa;
    19. realizacja zadań wynikających z nadzoru nad stowarzyszeniami: lokalnymi grupami działania oraz lokalnymi grupami rybackimi;
    20. koordynacja i realizacja zadań publicznych wynikających z procedury dotyczącej inicjatywy lokalnej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  5. Do zadań Samodzielnego stanowiska ds. finansów należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw związanych z planowaniem, nadzorem nad prawidłowym wydatkowaniem i sprawozdawczością dot. środków finansowych z budżetu Województwa będących w dyspozycji Biura DSPP oraz dotacji celowej Wojewody przeznaczonej na funkcjonowanie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    2. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego dotacji celowych podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa wodnego na realizację zadań, o których mowa w art. 22 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych;
    3. realizacja zadań dot. finansów związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i realizacją oraz monitoringiem projektów strategicznych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027” pt.: „POTRAFIĘ – DECYDUJĘ – DZIAŁAM program wspierania aktywności i inicjatyw młodzieży w województwie warmińsko-mazurskim” oraz „Wsparcie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych”, w tym prowadzenie i opracowywanie dokumentacji finansowej, planowanie, dokonywanie zmian w budżecie, opracowywanie wniosków o płatność, monitoring wydatków, opracowywanie sprawozdań finansowych; bieżąca współpraca z realizatorami projektów i innymi podmiotami dot. finansowania projektów;
    4. koordynacja opracowania planu zamówień publicznych Urzędu w części Biura, prowadzenie spraw związanych z występowaniem o akceptację wprowadzenia zmian do planu oraz jego aktualizacji; opracowywanie sprawozdań z jego realizacji;
    5. prowadzenie spraw dot. ochrony danych osobowych przetwarzanych w Biurze;
    6. prowadzenie spraw dot. kontroli zarządczej w Biurze.