Wersja obowiązująca z dnia

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej

Dyrektor: Katarzyna Koplińska
Zastępca dyrektora: Dorota Solnicka
Zastępca dyrektora: Monika Kocimska-Warczak

10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17
tel.: (89) 521 95 00
fax.: (89) 521 95 09

 

  1. W skład Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej wchodzą:
    1. Biuro Pomocy i Integracji Społecznej (I);
    2. Biuro Finansów (II);
    3. Biuro Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej (III);
    4. Biuro Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnościami (V);
    5. Biuro Przeciwdziałania Uzależnieniom i Przemocy (VI);
    6. Biuro Projektów Aktywizacji i Ekonomii Społecznej (VII);
    7. Biuro Naboru Wniosków i Monitoringu (VIII);
    8. Biuro Kontroli (IX);
    9. Biuro Projektów Usług Społecznych (X);
    10. Biuro Projektów Usług Zdrowotnych i Integracji (XI)

  2. Do zadań Biura Pomocy i Integracji Społecznej należy w szczególności:
    1. opracowanie, aktualizowanie, realizacja i monitorowanie strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa;
    2. przygotowanie, aktualizacja, wdrażanie i monitorowanie „Regionalnego planu rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji w województwie warmińsko-mazurskim”;
    3. opracowanie, aktualizacja, realizacja i monitorowanie Programu „Polityka senioralna województwa warmińsko-mazurskiego”;
    4. obsługa administracyjno-techniczna Społecznej Rady Seniorów Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    5. sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w województwie warmińsko-mazurskim;
    6. organizowanie kształcenia oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej oraz Centrów Usług Społecznych;
    7. obsługa administracyjno-techniczna Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych;
    8. rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska;
    9. diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie;
    10. inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
    11. koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie;
    12. organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
    13. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
    14. współdziałanie i współpraca przy monitorowaniu strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego w części przypisanej do zadań Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej;
    15. realizacja zadań wynikających z ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie w zakresie zadań realizowanych w obszarze pomocy społecznej i wspierania rodziny;
    16. realizacja projektów w obszarze polityki społecznej;
    17. współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami, a także organizacjami pozarządowymi i fundacjami w realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej.

  3. Do zadań Biura Finansów należy w szczególności:
    1. przygotowanie budżetu i planowanie finansowe w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    2. współpraca z FS w zakresie sporządzania deklaracji wydatków IZ z EFS/EFS+ w odniesieniu do Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027, w tym opracowywanie zestawień wniosków o płatność, które należy załączyć do deklaracji wydatków za dany okres;
    3. współpraca w zakresie sporządzania deklaracji zarządczej;
    4. współpraca w zakresie monitorowania zasady n+3;
    5. sporządzanie prognoz dotyczących kwot, w odniesieniu do których IZ planuje złożyć wnioski o płatność za bieżący i kolejny rok budżetowy w ramach Osi Priorytetowej 11, Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    6. współpraca w zakresie wnioskowania i rozliczania środków finansowych na realizację RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    7. prowadzenie postępowań w I i II instancji w przedmiocie zwrotu środków, zastosowania ulgi oraz określania odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania Beneficjenta;
    8. dochodzenie należności (odzyskiwanie środków, w tym postępowanie przedegzekucyjne i egzekucja administracyjna jako wierzyciel);
    9. współpraca w zakresie postępowań sądowo-administracyjnych przed WSA i NSA oraz postępowań upadłościowych i naprawczych;
    10. sporządzanie raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    11. współpraca z Biurem Projektów Aktywizacji i Ekonomii Społecznej, Biurem Projektów Usług Społecznych i Biurem Projektów Usług Zdrowotnych i Integracji w przygotowaniu dyspozycji przelewów w ramach Osi Priorytetowej 11, Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    12. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie realizowanych zadań;
    13. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020 i 2021-2027;
    14. opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
    15. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    16. współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym prowadzenia ich wykazów i oceny ich pracy;
    17. współpraca przy budowaniu i użytkowanie Lokalnego Systemu Informatycznego;
    18. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    19. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    20. współpraca z Biurem Naboru Wniosków i Monitoringu w zakresie sporządzenia sprawozdań rocznych / końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania10.7 oraz sprawozdania końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    21. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    22. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie projektów i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    23. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    24. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    25. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    26. współpraca w zakresie przekazywania Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji o realizacji kontraktu terytorialnego i kontraktu programowego w roku poprzednim;
    27. administrowanie centralnymi systemami teleinformatycznymi w zakresie wdrażanych Działań RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    28. użytkowanie centralnego systemu teleinformatycznego;
    29. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    30. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki  spójności  na  lata  2014-2020 i 2021-2027;
    31. współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;  
    32. archiwizacja dokumentacji.

  4. Do zadań Biura Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej należy w szczególności:
    1. opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie wojewódzkich programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz realizacji polityki prorodzinnej, będących integralną częścią strategii rozwoju województwa;
    2. sprawowanie kontroli nad ośrodkami adopcyjnymi prowadzonymi przez Samorząd Województwa;
    3. monitorowanie przebiegu procesów adopcyjnych w ośrodkach adopcyjnych na terenie województwa;
    4. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich wojewodzie;
    5. inicjowanie tworzenia i sprawowanie kontroli nad interwencyjnymi ośrodkami preadopcyjnymi i regionalnymi placówkami opiekuńczo-terapeutycznymi;
    6. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego;
    7. promowanie nowych rozwiązań w zakresie wspierania rodzin, w tym rodzin wielodzietnych i systemu pieczy zastępczej;
    8. realizacja zadań wynikających z rządowego programu wsparcia rodzin z dziećmi;
    9. koordynacja systemu teleinformatycznego Adopcja;
    10. współpraca przy monitorowaniu strategii polityki społecznej województwa warmińsko-mazurskiego;
    11. udział w projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działań podejmowanych na rzecz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz adopcji;
    12. współpraca m.in. z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Wojewodą Warmińsko-Mazurskim, samorządami gmin i powiatów, sądami i ich organami pomocniczymi, Policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi w realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
    13. współpraca z Radą ds. Rodzin Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    14. nadzór nad merytorycznym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków w zakresie zadań realizowanych przez Biuro.

  5. Do zadań Biura Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnościami należy w szczególności:
    1. opracowywanie, realizacja i monitorowanie wojewódzkich programów dotyczących wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
    2. monitorowanie spłaty jednorazowej pożyczki, udzielonej zakładom pracy chronionej, w celu ochrony istniejących w tych zakładach miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
    3. dofinansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane, dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku
      z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów;
    4. dofinansowanie kosztów tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej;
    5. opiniowanie wniosków o wpis do rejestru ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych lub przyjmujących grupy turnusowe;
    6. tworzenie i likwidowanie w porozumieniu z Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, specjalistycznych ośrodków szkoleniowo-rehabilitacyjnych;
    7. obsługa administracyjno-organizacyjna wojewódzkiej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych;
    8. opracowywanie i przedstawienie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o prowadzonej działalności;
    9. współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami w realizacji zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    10. współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
    11. zlecanie realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, ze środków PFRON;
    12. przygotowanie projektów budżetu w zakresie zadań realizowanych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i sprawozdań z ich wykonania;
    13. przygotowanie planów zamówień publicznych w zakresie zadań realizowanych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i sprawozdań w danym zakresie;
    14. obsługa finansowo-księgowa zadań Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.

  6. Do zadań Biura Przeciwdziałania Uzależnieniom i Przemocy należy w szczególności:
    1. przygotowanie, koordynacja i realizacja programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, poprzez:
      1. działalność szkoleniową dla różnych grup zawodowych w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i zwalczania narkomanii,
      2. podejmowanie działań na rzecz poprawy warunków leczenia, rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od alkoholu,
      3. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu organowi, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
      4. wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez finansowanie centrów integracji społecznej,
      5. inicjowanie i prowadzenie badań dotyczących przeciwdziałania uzależnieniom,
      6. inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie profilaktyki uzależnień,
      7. udzielanie pomocy merytorycznej instytucjom i osobom fizycznym realizującym zadania objęte programem;
    2. opracowanie i realizacja wojewódzkiego programu przeciwdziałania przemocy domowej poprzez:
      1. inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej,
      2. opracowywanie ramowych programów ochrony osób doznających przemocy domowej oraz ramowych programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową, a także ramowych programów psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
      3. organizowanie szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy domowej, w tym obowiązkowych szkoleń dla członków zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych;
    3. współpraca z organami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowym i innymi podmiotami w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i przemocy domowej;
    4. realizacja zadań eksperta wojewódzkiego do spraw informacji o narkotykach i narkomanii.

  7. Do zadań Biura Projektów Aktywizacji i Ekonomii Społecznej należy w szczególności:
    1. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie zadań realizowanych przez Biuro;
    2. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020 i 2021-2027;
    3. współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym prowadzenia ich wykazów i oceny ich pracy;
    4. współpraca przy ocenie formalnej wniosków o wpis do Wykazu kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i Wykazu ekspertów FEWiM 2021-2027;
    5. opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
    6. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    7. zawieranie umów i aneksów do umów o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9, Działanie 9.1 Aktywna integracja i 9.2 Ekonomia społeczna FEWiM 2021-2027;
    8. weryfikowanie wniosków o płatność;
    9. przygotowanie dyspozycji przelewów;
    10. dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
    11. współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych;
    12. procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    13. odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego;
    14. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    15. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    16. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    17. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie projektów i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    18. sporządzanie sprawozdań rocznych / końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 oraz współpraca przy sprawozdaniu końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    19. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    20. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    21. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    22. sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    23. współpraca z Biurem Finansów w zakresie sporządzania raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości;
    24. współpraca przy budowaniu i użytkowanie Lokalnego Systemu Informatycznego;
    25. użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    26. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    27. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
    28. współpraca w zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;
    29. archiwizacja dokumentacji.

  8. Do zadań Biura Naboru Wniosków i Monitoringu należy w szczególności:
    1. współpraca w zakresie przygotowania Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014–2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027 do realizacji, w tym opracowania projektu Programu, negocjacji z Komisją Europejską, opracowania stanowiska negocjacyjnego do kontraktu terytorialnego i kontraktu programowego oraz zmian Programu w trakcie jego realizacji;
    2. współpraca w zakresie przygotowania systemu realizacji RPO WiM 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7, w tym opracowania kryteriów wyboru projektów i opracowania oraz aktualizacji szczegółowych opisów osi priorytetowych RPO WiM 2014-2020;
    3. współpraca w zakresie przygotowania systemu realizacji FEWiM 2021-2027 w ramach Priorytetu 9 i Działania 7.4 w tym opracowania projektów horyzontalnych kryteriów wyboru projektów i opracowania oraz aktualizacji szczegółowych opisów priorytetów FEWiM 2021-2027;
    4. opracowanie i aktualizacja projektów specyficznych kryteriów wyboru projektów dla naborów organizowanych przez Departament w ramach FEWiM 2021-2027;
    5. przygotowanie, aktualizacja, wdrażanie i monitorowanie „Regionalnego planu rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji w województwie warmińsko-mazurskim”;
    6. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie zadań realizowanych przez Biuro;
    7. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020 i 2021-2027;
    8. współpraca w zakresie przygotowania porozumienia / umowy dotyczącej realizacji ZIT, ZIT” z podmiotem mającym zarządzać ZIT, ZIT”;
    9. współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym prowadzenia ich wykazów i oceny ich pracy;
    10. szkolenia kandydatów na ekspertów i ekspertów w zakresie RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    11. opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie projektu i wzoru wniosku o płatność w zakresie EFS;
    12. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    13. opracowanie i aktualizacja Regulaminów konkursów oraz Regulaminów pracy Komisji Oceny Projektów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    14. przygotowanie dokumentacji dotyczącej ogłoszenia i naboru wniosków o dofinansowanie projektów do przedłożenia Zarządowi Województwa Warmińsko – Mazurskiego;
    15. udział w spotkaniach informacyjnych z potencjalnymi wnioskodawcami w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz organizacja szkoleń dla beneficjentów Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    16. ocena i wybór wniosków ubiegających się o dofinansowanie w trybie konkursowym w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    17. wybór projektów w procedurze pozakonkursowej (od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie) w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020;
    18. zawieranie umów i aneksów do umów o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
    19. weryfikowanie wniosków o płatność w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020;
    20. przygotowanie dyspozycji przelewów w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020;
    21. dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
    22. procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    23. odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020;
    24. sporządzanie rocznych planów działania dla interwencji EFS RPO WiM 2014-2020 oraz rocznych planów wdrażania IZ i sprawozdań z ich realizacji w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    25. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 (w tym wdrażanie rekomendacji z badań ewaluacyjnych, monitorowanie realizacji zaleceń i rekomendacji z badań ewaluacyjnych);
    26. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    27. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    28. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    29. współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020udział w pracach Komitetu Monitorującego RPO WiM 2014–2020 i Komitetu Monitorującego FEWiM 2021-2027;
    30. sporządzanie sprawozdań rocznych / końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 oraz sprawozdania końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    31. współpraca z Biurem Finansów w zakresie sporządzania sprawozdań i zestawień dotyczących nieprawidłowości;
    32. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    33. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    34. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    35. współpraca w zakresie monitoringu inteligentnych specjalizacji;
    36. współpraca przy budowaniu i użytkowanie Lokalnego Systemu Informatycznego;
    37. użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych;
    38. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    39. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014 -2020 i 2021-2027;
    40. współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;
    41. archiwizacja dokumentacji.

  9. Do zadań Biura Kontroli należy w szczególności:
    1. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie zadań realizowanych przez Biuro;
    2. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2021-2027;
    3. aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
    4. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    5. sporządzanie rocznych planów kontroli w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    6. kontrola projektów (planowa oraz doraźna) w Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytecie 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    7. kontrola projektów na zakończenie – zapewnienie ścieżki audytu;
    8. sporządzenie wkładu do rocznego sprawozdania z audytów i kontroli RPO WiM 2014-2020;
    9. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    10. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    11. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    12. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
    13. sporządzanie sprawozdań rocznych/końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 oraz sprawozdania końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    14. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    15. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    16. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    17. współpraca przy budowaniu i użytkowaniu Lokalnego Systemu Informatycznego;
    18. użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych;
    19. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    20. współpraca w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
    21. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
    22. współpraca przy zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;
    23. archiwizacja dokumentacji.
  10. Do zadań Biura Projektów Usług Społecznych należy w szczególności:
    1. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie zadań realizowanych przez Biuro;
    2. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020 i 2021-2027;
    3. współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym prowadzenia ich wykazów i oceny ich pracy;
    4. współpraca przy ocenie formalnej wniosków o wpis do Wykazu kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i Wykazu ekspertów FEWiM 2021-2027;
    5. opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
    6. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    7. zawieranie umów i aneksów do umów o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej 11 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9, Działanie 9.4 Usługi społeczne dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, 9.5 Usługi społeczne dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – ZIT, 9.7 Usługi społeczne na rzecz rodzin i osób w kryzysie bezdomności, 9.8 Usługi społeczne na rzecz rodzin i osób w kryzysie bezdomności – ZIT, 9.9 System pieczy zastępczej  FEWiM 2021-2027;
    8. weryfikowanie wniosków o płatność;
    9. przygotowanie dyspozycji przelewów;
    10. dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
    11. współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych;
    12. procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    13. odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego;
    14. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    15. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    16. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    17. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie projektów i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    18. sporządzanie sprawozdań rocznych / końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 oraz współpraca przy sprawozdaniu końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    19. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    20. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    21. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    22. sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    23. współpraca z Biurem Finansów w zakresie sporządzania raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości;
    24. współpraca przy budowaniu i użytkowanie Lokalnego Systemu Informatycznego;
    25. użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    26. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    27. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
    28. współpraca w zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;
    29. archiwizacja dokumentacji.
  11. Do zadań Biura Projektów Usług Zdrowotnych i Integracji należy w szczególności:
    1. opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz IW IZ RPO WiM 2014-2020, a także Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli oraz IW IZ FEWiM 2021-2027 w zakresie zadań realizowanych przez Biuro;
    2. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020 i 2021-2027;
    3. współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym prowadzenia ich wykazów i oceny ich pracy;
    4. współpraca przy ocenie formalnej wniosków o wpis do Wykazu kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i Wykazu ekspertów FEWiM 2021-2027;
    5. opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
    6. współpraca z Departamentem FS w zakresie opracowywania i aktualizacji wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS+;
    7. zawieranie umów i aneksów do umów o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9, Działanie 9.3 Integracja obywateli państw trzecich w środowisku lokalnym, 9.6 Usługi zdrowotne  i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    8. weryfikowanie wniosków o płatność;
    9. przygotowanie dyspozycji przelewów;
    10. dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
    11. współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych;
    12. procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    13. odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego;
    14. współpraca w zakresie informacji i promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    15. współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    16. współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    17. współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie projektów i wniosków o płatność z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    18. sporządzanie sprawozdań rocznych / końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 oraz współpraca przy sprawozdaniu końcowego z realizacji FEWiM 2021-2027 w zakresie Priorytetu 9 i Działania 7.4;
    19. współpraca w zakresie sporządzania dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji kwartalnych z realizacji RPO WiM 2014-2020;
    20. współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
    21. współpraca w zakresie sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027;
    22. sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    23. współpraca z Biurem Finansów w zakresie sporządzania raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości;
    24. współpraca przy budowaniu i użytkowanie Lokalnego Systemu Informatycznego;
    25. użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych w zakresie Osi Priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020 oraz Priorytetu 9 i Działania 7.4 FEWiM 2021-2027;
    26. uwzględnianie wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    27. wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020 i 2021-2027;
    28. współpraca w zamykaniu perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027;
    29. archiwizacja dokumentacji.