Wersja obowiązująca z dnia

Roczne sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi

Termin złożenia - do 15 marca za rok poprzedni.

Sposób złożenia sprawozdania - tylko i wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego konta w bazie  BDO: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl

Działy do wypełnienia zgodnie z rodzajem prowadzonej działalności:

  • Dział II Opakowania wypełnia:

- producent opakowań,

- importer pustych opakowań,

- eksporter pustych opakowań lub produktów w opakowaniach,

- wprowadzający produkty w opakowaniach na rynek polski (każdy kto używa jakichkolwiek nowych opakowań m.in. folia stretch, kartony papierowe, przekładki papierowe, przekładki drewniane, palety, worki, skrzynie, pudełka, butelki itp.
w przypadku importu towarów w opakowaniach nowych lub używanych do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych),

- wprowadzający napoje w butelkach z tworzywa sztucznego do 3 litrów (w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy, z wyłączeniem płynów będących produktami leczniczymi) – pierwszy obowiązek sprawozdawczy w 2026 roku.

  • Dział III Produkty (opony pneumatyczne, oleje i smary oraz produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego) wypełnia :

- wprowadzający produkty opony pneumatyczne, oleje i smary  (importer lub producent opon pneumatycznych, olejów i smarów jak również przedsiębiorca, który sprowadza z zagranicy towary w których występują te produkty m.in. importer samochodów, motocykli, rowerów, maszyn, ciągników itp. towarów),

- wprowadzający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, kubki na napoje, lekkie torby, chusteczki nawilżane, balony, wyroby tytoniowe),

- jednostki handlu detalicznego, hurtowego, gastronomiczne oferujące kubki na napoje i pojemniki na żywność z tworzywa sztucznego,

- wprowadzający narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.

  • Dział IV Wprowadzający pojazdy na rynek polski wypełnia:

- wprowadzający na rynek polski pojazdy (pojazdy kategorii M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy oraz kategorii N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; ).

  • Dział V Sprzęt elektryczny i elektroniczny wypełnia:

- wprowadzający na rynek polski sprzęt elektryczny i elektroniczny (producent sprzętu lub importer sprzętu).

  • Dział VI Baterie i akumulatory wypełnia:

- wprowadzający na rynek polski baterie i akumulatory (producent lub importer jak również przedsiębiorca, który sprowadza z zagranicy towary w których występują te produkty m.in. importer samochodów, motocykli, rowerów elektrycznych, laptopów, zegarków, zabawek, smartfonów, elektronarzędzi itp.).

Opłaty

Wpłaty dokonujemy za pośrednictwem bankowości elektronicznej na rachunki bankowe wskazane w informacji poniżej. W opisie przelewu należy podać: NIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

Do opłat wnoszonych po ustawowym terminie należy samodzielnie doliczyć odsetki, jak od zobowiązań podatkowych (dział III ustawy – Ordynacja podatkowa).

Dział II Opakowania:

  • Tabela 4 - opłata recyklingowa
    Nr konta: 72 1090 2718 0000 0001 4649 6849

Termin płatności do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana opłata recyklingowa.

  • Tabela 7 - opłata produktowa opakowania
    Nr konta: 51 1090 2718 0000 0001 4649 6839

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 8.1 - opłata za kampanie edukacyjne opakowania
     Nr konta: 08 1090 2718 0000 0001 4649 6837

Termin płatności następuje na koniec roku sprawozdawczego.

Dział III Produkty (opony pneumatyczne, oleje i smary, narzędzia połowowe, produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego)

  • Tabela 2 - opłata produktowa produkty
    Nr konta: 02 1090 2718 0000 0001 4649 6848

Termin płatności do 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 4  - opłata produkty jednorazowego użytku z art. 3b – konsumencka
    Nr konta: 44 1090 2718 0000 0001 5475 8843

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 6 - opłata na pokrycie kosztów zbierania i uprzątania z art. 3k – producencka
    Nr konta: 14 1090 2718 0000 0001 5889 1195

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 8 - opłata produkty jednorazowego użytku z art. 11b - kampanie edukacyjne
    Nr konta: 56 1090 2718 0000 0001 5889 1215

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

Dział IV Wprowadzający pojazdy na rynek polski

  • Tabela 1 - opłata za brak sieci zbierania pojazdów

Opłata wpłacana na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Termin płatności do 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

Dział V Sprzęt elektryczny i elektroniczny

  • Tabela 5 - opłata produktowa
    Nr konta: 56 1090 2718 0000 0001 4649 6846

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 7 -  opłata za kampanie edukacyjne
    Nr konta: 56 1090 2718 0000 0001 4649 6846

Termin płatności do 31 stycznia roku następującego po roku kalendarzowym.

  • Zabezpieczenie finansowe w formie depozytu za wprowadzanie sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych w terminie do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy to zabezpieczenie.

Dział VI Baterie i akumulatory

  • Tabela 3  - opłata produktowa
    Nr konta: 19 1090 2718 0000 0001 4649 6833

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

  • Tabela 2 - opłata za kampanie edukacyjne
    Nr konta: 19 1090 2718 0000 0001 4649 6833

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

POMOC DE MINIMIS dla opłat produktowych

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej regulujące zasady udzielania pomocy de minimis:

  • Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.

W Rozporządzeniu określona została m.in. maksymalna kwota pomocy w wysokości 300 tys. EUR brutto jaką państwo może udzielić jednemu podmiotowi gospodarczemu na przestrzeni 3 lat. W nowym Rozporządzeniu usunięto również odrębny limit pomocy dla przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w sektorze transportu towarów. Od 1 stycznia 2024 r. mogą oni również uzyskać pomoc de minimis w wys. 300 tys. EUR w okresie 3 lat.

Warunkiem koniecznym uzyskania pomocy de minimis z tytułu opłaty produktowej jest złożenie elektroniczne do dnia 15 marca danego roku kompletu poprawnie wypełnionych dokumentów (oświadczenie o udzielonej pomocy oraz formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis) za pośrednictwem bazy BDO.

Od 9 sierpnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. (Dz.U. poz. 1206).

Dokumenty o pomoc de minimis jako pliki PDF lub ZIP załączone do sprawozdania (jako załącznik w systemie BDO)  MUSZĄ być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym (to również jest forma podpisu elektronicznego - to NIE oznacza podpisu odręcznego!).

Aby ubiegać się o zwolnienie z opłaty produktowej  w ramach pomocy de minimis należy spełnić następujące warunki:

1. Opłata produktowa za opakowania

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu w danym roku kalendarzowym opakowania o łącznej masie nieprzekraczającej 1 tony mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej za opakowania oraz  ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjnych. Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań, tj. 4,5 zł/kg oraz opłaty na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, tj. 2% wartości netto wprowadzonych opakowań w roku poprzednim do roku sprawozdawczego.

2. Opłata produktowa za sprzęt elektryczny i elektroniczny

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu małogabarytowy sprzęt, którego żaden
z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 100 kg oraz wielkogabarytowy sprzęt, którego którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000 kg.

Możliwość zwolnienia dotyczy także obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjnych dla wprowadzającego sprzęt, jeżeli wysokość obliczonych środków nie przekracza 100 zł  w danym roku kalendarzowym.

3. Opłata produktowa za baterie i akumulatory

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu w danym roku kalendarzowym baterie przenośne i akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej w ramach pomocy de minimis.

Termin składania sprawozdań w rejestrze BDO wraz z załączonymi dokumentami: do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

Więcej szczegółowych informacji pod linkami:

Podstawa prawna

  1. Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.
  2. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r.
  3. Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej z dnia 11 maja 2001 r.
  4. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji z dnia 20 stycznia 2005 r.
  5. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015 r.
  6. Ustawa o bateriach i akumulatorach z dnia 24 kwietnia 2009 r.

Kalkulator

Kalkulator do wyliczania opłaty de minimis 2024 rok

 

Załączniki