Wersja obowiązująca z dnia

Wytyczne do projektu budżetu Województwa Warmińsko – Mazurskiego na 2010 rok

Informacje dodatkowe:

Przyjmuje się następujące wytyczne do sporządzenia budżetu Województwa na 2010 rok:
  1. jako podstawę do opracowania wytycznych przyjmuje się zapisy ustaw o finansach publicznych i o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
  2. dochody własne będą oszacowane w oparciu o:
    • CIT – przewidywane wykonanie w roku 2009,
    • PIT oraz subwencje - zawiadomienie Ministra Finansów przekazane do dnia 15 października 2009 r.,
    • dochody z gospodarowania majątkiem - informacje własne,
    • wpływy z różnych dochodów, wg danych jednostek,
    • dochody z tytułu opłat za koordynację rozkładów jazdy i za zezwolenia na wykonywanie krajowego przewozu osób – informacje własne,
    • oszacowane opłaty za zezwolenia na obrót wyrobami alkoholowymi – informacje własne,
  3. środki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w oparciu o zawarte umowy i przewidziane do podpisania w roku 2010,
  4. dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w oparciu o stosowne zawiadomienie Wojewody,
  5. dochody wynikające z obowiązujących porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  6. dochody z tytułu obsługi zadań zleconych,
  7. planowane w budżecie wydatki będą odpowiadały dochodom i wielkości kredytu pokrywającego deficyt,
  8. kwota poręczenia kredytów i pożyczek będzie określona na poziomie wielkości zobowiązania rocznego ( spłata kapitału + odsetki),
  9. kwotę ewentualnej nadwyżki wynikającej z braku wykonania niektórych zaplanowanych na rok 2009 wydatków oraz osiągnięcie ponadplanowych dochodów, po sporządzeniu sprawozdania rocznego przeznaczy się na zmniejszenie kredytu planowanego do zaciągnięcia w roku 2010,
  10. z uwagi na konieczność odpowiedniego zbilansowania dochodów i wydatków zakłada się możliwość wprowadzania zmian w przedłożonych propozycjach departamentów i jednostek organizacyjnych,
  11. wielkość wydatków płacowych w Urzędzie Marszałkowskim i w jednostkach budżetowych będzie wyliczona na podstawie przewidywanego zatrudnienia na koniec 2009 r., przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych – bez wzrostu wynagrodzeń,
  12. do naliczenia funduszu świadczeń socjalnych przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w kwocie 2.792 zł,
  13. w zakresie odnoszącym się do jednostek oświaty należy do wydatków płacowych przyjąć:
    • przewidywane zatrudnienie w 2010 r., zgodnie z zatwierdzonymi arkuszami organizacyjnymi szkół i planami pracy placówek,
    • wynagrodzenia dla pracowników pedagogicznych – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz zatwierdzonymi regulaminami dodatków do wynagrodzeń,
    • wynagrodzenia dla pracowników nie będących nauczycielami, zgodnie z pkt. 11,
    • naliczenie wysokości premii dla pracowników administracyjnych i obsługi w wysokości 7% podstawy wynagrodzeń,
    • 1% funduszu płac pracowników pedagogicznych należy naliczyć na nagrody z okazji Dnia Edukacji ,
    • 1% funduszu płac pracowników pedagogicznych należy zabezpieczyć na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
    • zabezpieczenie środków na odprawy emerytalne oraz z tytułu likwidacji jednostki ( Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Szczytnie) dla nauczycieli i pozostałych pracowników administracji i obsługi,
    • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla pracowników pedagogicznych, nauczycieli emerytów i rencistów – wyliczony zgodnie z Kartą Nauczyciela a dla pozostałych pracowników, zgodnie z pkt. 12,
    • w wydatkach rzeczowych należy zaplanować środki na wynagrodzenia dla opiekunów praktyk zawodowych w wysokości określonej w odrębnych przepisach,
    • 0,3% planowanych rocznych środków na wynagrodzenia osobowe dla nauczycieli przeznaczyć na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej,
  14. w zakresie odnoszącym się do instytucji kultury przyjmuje się:
    • planowanie dotacji podmiotowych na poziomie nie większym niż w 2009 roku przez poszczególne instytucje – zweryfikowanych przez Departament Kultury i Edukacji ( przy uwzględnieniu wielkości wynagrodzeń z m-ca grudnia 2009 r.),
    • poziom wydatków rzeczowych i usług nie większy niż w roku 2009,
    • zwiększenie wydatków pokrywanych środkami zewnętrznymi będzie następowało w ciągu roku budżetowego, po wprowadzeniu ich do budżetu na podstawie odpowiednich decyzji,
  15. poziom planowanych wydatków bieżących - rzeczowych i usług oraz wydatków związanych z utrzymaniem jednostek budżetowych ma odpowiadać przewidywanemu wykonaniu wydatków w 2009 r. pomniejszonemu o wydatki, które pokrywały w 2009 r. jednorazowe zakupy rzeczowe i inwestycyjne oraz wydatki remontowe przy założeniu, że występujące w trakcie roku budżetowego bieżące oszczędności pokryją ewentualny wzrost cen nośników energii,
  16. w wydatkach inwestycyjnych należy zapewnić środki na realizację już uchwalonych programów wieloletnich - zakłada się kontynuację zadań niezakończonych - rozpoczętych w roku 2009 i w latach wcześniejszych ( w tym także rozpoczętych zleceniem dokumentacji technicznej) oraz zadań, których rozpoczęcie zostało opóźnione z przyczyn obiektywnych,
  17. przyjmuje się za konieczne ograniczenie do niezbędnego minimum zadań inwestycyjnych rocznych finansowanych w całości ze środków własnych, na rzecz zabezpieczenia środków na zadania współfinansowane z różnych źródeł krajowych i zewnętrznych,
  18. w planie wydatków uwzględnia się:
    • pełne zabezpieczenie udziału własnego Samorządu Województwa w zadaniach współfinansowanych środkami krajowymi i zagranicznymi,
    • skutki finansowe wynikające z obowiązujących porozumień oraz decyzji Sejmiku i Zarządu Województwa,
    • środki na coroczne imprezy objęte patronatem Marszałka,
    • skutki finansowe wynikające z ewentualnego rozszerzenia kompetencji w 2010 r., wg wielkości określonych przez jednostki organizacyjne,
    • środki na zabezpieczenie VAT w ramach realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – przewidziane pokrycie dotacją z budżetu państwa,
    • zabezpieczenie środków własnych oraz podjęcie starań o pozyskanie środków z innych źródeł zewnętrznych na realizację przedsięwzięcia promocyjnego „ Mazury Cud Natury”,
    • różnice kursowe, które będą pokrywane z odsetek uzyskanych z lokat terminowych,
    • środki na wydatki związane z obchodami rocznicy Bitwy pod Grunwaldem,
    • wydatki na wymianę zagraniczną młodzieży szkolnej oraz uczestnictwo młodzieży w międzynarodowych zawodach sportowych – przyznawanie tych środków w trybie konkursu na podstawie oferty publicznej zapraszającej do składania w określonym terminie wniosków, rozpatrywanie wniosków przez komisje analogicznie do dotychczasowego sposobu przyznawania środków na zadania zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym, ( plan oraz zasady korzystania z tych środków przygotuje Departament Współpracy Międzynarodowej i Promocji ),
  19. zakłada się w stosunku do planowanego wykonania wydatków w roku 2009 następujący wzrost planowanych środków na rzecz:
    1. organizacji pozarządowych do 5 %,
    2. kultury fizycznej i sportu do 10 %, ( z wyłączeniem środków na realizację programu „ Moje boisko Orlik 2012” ),
    3. bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej do 10%,
  20. przewiduje się zabezpieczenie:
    1. środków na usuwanie awarii dróg i mostów – rezerwa celowa do kwoty 2.000.000 zł,
    2. dofinansowania wkładów własnych instytucji kultury do projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi – rezerwa celowa do kwoty 2.000.000 zł,
    3. rezerwy celowej w wysokości do 100.000 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
  21. przewiduje się rezerwę ogólną w wysokości do 1 % wydatków budżetu,
  22. łączna kwota rezerw celowych będzie ograniczona do 5 % środków przewidzianych do realizacji w 2010 r.,
  23. poziom kredytu w rachunku bieżącym wyniesie 30.000.000 zł.

Załączniki

Załączniki