Wersja obowiązująca z dnia

Departament Polityki Regionalnej

Dyrektor: Lidia Wójtowicz
Zastępca dyrektora: Dorota Kopeć
Zastępca dyrektora: Emil Walendzik

10-554 Olsztyn, ul. Kościuszki 89/91
tel. (89) 521 93 00
fax. (89) 521 93 09

  1. W skład Departamentu Polityki Regionalnej (PR) wchodzą następujące Biura:
    1. Biuro Koordynacji (I);
    2. Biuro Programowania (II);
    3. Biuro Przedsiębiorczości (III);
    4. Biuro Współpracy Terytorialnej (IV);
    5. Biuro Budżetu (V);
    6. Biuro Monitoringu (VI);
    7. Regionalne Obserwatorium Terytorialne (VII).
  2. Departament Polityki Regionalnej wykonuje zadania w sferze rozwoju regionalnego oraz zarządza RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 we współpracy z innymi departamentami i instytucjami właściwymi dla  poszczególnych zadań.
  3. Do zadań Biura Koordynacji należy w szczególności:
    1. koordynacja instrumentów strukturalnych wdrażanych w województwie;
    2. adresowanie interesów województwa wynikających ze strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do krajowych dokumentów strategicznych;
    3. obsługa udziału przedstawicieli województwa w pracach Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszy Unii Europejskiej oraz Komitetu Koordynacyjnego ds. Umowy Partnerstwa;
    4. koordynacja i sporządzanie sprawozdań z realizacji kontraktu terytorialnego i kontraktu programowego współpraca w tym zakresie z ministerstwem właściwym do spraw rozwoju regionalnego;
    5. opiniowanie projektów wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na okres programowania UE 2014-2020 i 2021-2027 oraz koordynacja działań komórek organizacyjnych Urzędu w tym zakresie;
    6. przeprowadzenie wyboru Instytucji Pośredniczących: RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, powierzenie zadań IP w ramach realizacji Programu oraz koordynacja realizacji umów z IP;
    7. zapewnienie jednolitości dokumentów, tj.:
      1. Opisu funkcji i procedur obowiązujących w Instytucji Zarządzającej oraz Instytucji Certyfikującej RPO WiM 2014-2020,
      2. IW IZ RPO WiM 2014-2020,
      3. Opisu systemu zarządzania i kontroli FEWiM 2021-2027,
      4. IW IZ FEWiM 2021-2027,
      5. wzorów: rocznego planu działania dla interwencji EFS RPO WiM 2014-2020, rocznego planu wdrażania, wniosku i umowy o dofinansowanie projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego/Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;
    8. koordynacja procesu desygnacji systemu wdrażania RPO WiM 2014-2020;
    9. administrowanie i użytkowanie centralnych systemów teleinformatycznych (SL2014/CST2021) oraz koordynacja w tym zakresie;
    10. współpraca przy tworzeniu i użytkowanie lokalnego systemu informatycznego RPO WiM 2014-2020;
    11. prowadzenie wykazu kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020 i wykazu ekspertów FEWiM 2021-2027, w tym koordynacja naborów kandydatów na ekspertów oraz ekspertów;
    12. przygotowanie i aktualizacja harmonogramu naborów wniosków o dofinansowanie projektów oraz koordynacja działań departamentów oraz IP zaangażowanych we wdrażanie RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 w tym zakresie;
    13. koordynacja sporządzania deklaracji zarządczej RPO WiM 2014-2020 oraz FEWiM 2021-2027, a także rocznego podsumowania końcowych sprawozdań z audytu i przeprowadzonych kontroli RPO WiM 2014-2020;
    14. koordynacja kontroli zewnętrznych RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    15. wspieranie procesów rewitalizacji w regionie oraz prowadzenie Wykazu gminnych programów rewitalizacji;
    16. koordynacja procesu uwzględniania wyników wszystkich audytów i kontroli zewnętrznych;
    17. współpraca z KP w zakresie Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (PIFE), obsługi stron internetowych oraz przy promocji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    18. koordynacja sporządzania i sprawozdawczości z rocznych planów wdrażania IZ oraz IP;
    19. zapewnienie zamknięcia RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, tj. koordynacja  przygotowania zasad zamknięcia Programu oraz pakietu zamknięcia do Komisji Europejskiej.
  4. Do zadań Biura Programowania należy w szczególności:
    1. przygotowywanie projektu strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa i występowanie z inicjatywą jej zmiany (planowanie strategiczne);
    2. operacyjne programowanie rozwoju województwa, a w szczególności przygotowanie projektów programów regionalnych oraz ich zmiany w trakcie realizacji, a ponadto:
      1. przygotowywanie szczegółowych opisów osi priorytetowych RPO WiM 2014-2020 oraz szczegółowego opisu priorytetów FEWiM 2021-2027, opiniowanie i uzgadnianie ich zmian,
      2. inkubowanie projektów/programów istotnych dla realizacji celów i wskaźników strategii rozwoju województwa oraz programów regionalnych,
      3. przeprowadzenie procesu identyfikacji projektów pozakonkursowych RPO WiM 2014–2020 i projektów strategicznych FEWiM 2021-2027 oraz wsparcie ich przygotowania do aplikowania o dofinansowanie,
      4. przygotowanie projektu kryteriów wyboru projektów do RPO WiM 2014-2020,
      5. przygotowanie projektu horyzontalnych kryteriów wyboru projektów do FEWiM 2021-2027 oraz opiniowanie projektu kryteriów specyficznych dla naborów,
      6. opiniowanie strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i Innych Instrumentów Terytorialnych (IIT), negocjacje warunków porozumień dotyczących ZIT oraz porozumień terytorialnych;
    3. obsługa procesu negocjacji RPO WiM i FEWiM 2021-2027 z Komisją Europejską;
    4. zapewnienie spełnienia wymogów wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa spoczywających na organie opracowującym projekty strategii, programów i innych dokumentów, w tym w szczególności:
      1. organizacja wymaganych konsultacji społecznych,
      2. poddanie projektów dokumentów strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko;
    5. prowadzenie spraw związanych z zawarciem i zmianami: kontraktu terytorialnego i kontraktu programowego;
    6. przygotowywanie opinii do programów zawierających zadania rządowe służące realizacji ponadlokalnych celów publicznych;
    7. współpraca z właściwymi organami administracji publicznej w zakresie ogólnych zasad, instrumentów polityki regionalnej, aktywizacji regionu, przygotowywania koncepcji rozwojowych;
    8. prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem polityki przestrzennego zagospodarowania kraju;
    9. udział w opiniowaniu strategii terytorialnych w województwie;
    10. funkcjonalny nadzór nad Warmińsko-Mazurskim Biurem Planowania Przestrzennego w Olsztynie;
    11. obsługa funkcjonowania wojewódzkiej komisji architektoniczno-urbanistycznej.
  5. Do zadań Biura Przedsiębiorczości należy w szczególności:
    1. zarządzanie procesem inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego m.in. identyfikacja, monitoring i ewaluacja;
    2. zarządzanie procesem przedsiębiorczego odkrywania regionalnych inteligentnych specjalizacji;
    3. udział w europejskich sieciach i projektach wspierających innowacyjność oraz rozwój inteligentnych specjalizacji województwa;
    4. wspieranie rozwoju gospodarczego województwa w szczególności poprzez:
      1. udział w programowaniu operacyjnym działań służących wspieraniu przedsiębiorczości,
      2. ramy programowe instrumentów finansowych, przygotowanie modelu ich wdrażania oraz podsumowań,
      3. promowanie przedsiębiorczości na terenie województwa,
      4. współdziałanie z organizacjami przedsiębiorców i instytucjami otoczenia biznesu, a także jednostkami badawczo-rozwojowymi, naukowymi i uczelniami wyższymi oraz inicjowanie wspólnych przedsięwzięć;
    5. opracowywanie zbiorczego zestawienia na potrzeby monitorowania strategii rozwoju społeczno-gospodarczego „Warmińsko-Mazurskie 2030” dla celu strategicznego Inteligentna produktywność;
    6. przygotowanie modelu realizacji instrumentów finansowych w ramach FEWiM 2021-2027;
    7. projektowanie rozwiązań dotyczących wdrażania zasobów zwróconych pochodzących z instrumentów inżynierii finansowej i instrumentów finansowych;
    8. przygotowanie i monitorowanie Strategii Inwestycyjnych Instrumentów Finansowych w ramach RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 oraz zapewnienie mechanizmów ich realizacji;
    9. tworzenie i monitorowanie Strategii Inwestycyjnej w ramach zasobów zwróconych pochodzących z instrumentów inżynierii finansowej i instrumentów finansowych, zapewnienie mechanizmów realizacji;
    10. monitorowanie realizacji zadań powierzonych Bankowi Gospodarstwa Krajowego w zakresie wygaszania instrumentów finansowych po roku 2023;
    11. koordynacja procesów wycofywania i wykorzystania zasobów zwróconych z instrumentów finansowych;
    12. koordynowanie sprawozdawczości z udzielonej pomocy publicznej przez departamenty Urzędu i inne jednostki organizacyjne Województwa oraz IP RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 udzielające pomocy publicznej w ramach wykonywanych zadań;
    13. koordynacja zbierania danych na temat Usług na Rynku Wewnętrznym (system IMI).
  6. Do zadań Biura Współpracy Terytorialnej należy w szczególności:
    1. planowanie rozwoju województwa w ramach programów współpracy transgranicznej:
      1. programy „Południowy Bałtyk” 2014-2020 oraz 2021-2027,
      2. programy „Litwa-Polska” 2014-2020 oraz 2021-2027;
    2. projektowanie ram współpracy transnarodowej w programach „Interreg Region Morza Bałtyckiego” 2014-2020 oraz 2021-2027 i „Interreg Europa Środkowa” 2014-2020 oraz 2021-2027;
    3. kreowanie ram współpracy międzyregionalnej w programie „Interreg Europa” 2014-2020 i 2021-2027;
    4. planowanie rozwoju województwa w ramach programów „Polska Wschodnia 2014-2020” oraz „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027”;
    5. obsługa uczestnictwa województwa w zespołach sterujących/grupach roboczych i Komitetach Monitorujących programów określonych w pkt. 4;
    6. obsługa uczestnictwa województwa w zespołach, grupach i komitetach, promowanie i działalność konsultacyjno-informacyjna w ramach programów europejskiej współpracy terytorialnej;
    7. inicjowanie i realizacja wspólnych przedsięwzięć w zakresie europejskiej współpracy terytorialnej;
    8. inicjowanie i realizacja z regionami bałtyckimi i sąsiadującymi z Warmią i Mazurami przedsięwzięć w dziedzinie rozwoju regionalnego;
    9. uczestnictwo w kształtowaniu Europejskiej Polityki Transportowej;
    10. prowadzenie spraw związanych z aktualizacją i realizacją strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego SUERB;
    11. prowadzenie spraw związanych z realizacją Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego;
    12. współpraca z Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich.
  7. Do zadań Biura Budżetu należy w szczególności:
    1. zarządzanie finansowe RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, w tym koordynacja spraw związanych z budżetem w systemach instytucjonalnych tych Programów;
    2. wnioskowanie i rozliczanie środków finansowych na realizację RPO WiM 2014-2020 w ramach kontraktu terytorialnego i FEWiM 2021-2027 w ramach  kontraktu programowego oraz koordynacja działań w systemach instytucjonalnych tych Programów;
    3. koordynacja, a w przypadku Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, sporządzanie prognoz kwot, w odniesieniu do których IZ planuje złożyć wnioski o płatność za bieżący i kolejny rok budżetowy;
    4. zarządzanie Pomocą techniczną RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, m.in.:
      1. programowanie priorytetów Pomoc techniczna,
      2. przygotowanie projektu kryteriów wyboru projektów do Pomocy technicznej,
      3. zapewnienie wzorów: wniosku o dofinansowanie, uchwały w sprawie dofinansowania projektu oraz wniosku o płatność,
      4. obsługa procesów naborów i oceny wniosków o dofinansowanie,
      5. weryfikacja wniosków o płatność,
      6. odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego,
      7. koordynacja procesu realizacji projektów Pomocy technicznej;
    5. przygotowanie sprawozdań z realizacji osi priorytetowej/priorytetów Pomoc techniczna RPO  WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    6. sporządzanie raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości w części Pomocy technicznej RPO  WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    7. współpraca przy sporządzaniu deklaracji wydatków IZ z Europejskiego Funduszu Społecznego/Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w odniesieniu do osi priorytetowej/priorytetów Pomoc Techniczna RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027, w tym opracowywanie zestawień wniosków o płatność załączanych do deklaracji wydatków za dany okres;
    8. sporządzanie deklaracji zarządczej w zakresie Pomocy technicznej RPO  WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    9. sporządzanie informacji na temat wydatków do wyłączenia z zestawienia wydatków oraz nieściągalnych kwotach w zakresie Pomocy technicznej FEWiM 2021-2027;
    10. indywidualna interpretacja wytycznych dotyczących  kwalifikowalności wydatków w części osi priorytetowej/priorytetów Pomoc Techniczna RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    11. współpraca przy przygotowaniu systemu ewidencji księgowej Pomocy technicznej RPO  WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 oraz procedur obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych;
    12. współpraca przy sporządzaniu rocznych planów kontroli w zakresie Pomocy technicznej RPO  WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    13. przygotowanie do zamknięcia osi priorytetowej Pomoc Techniczna RPO WiM 2014-2020 oraz priorytetów Pomocy technicznej FEWiM 2021-2027;
    14. współpraca w realizacji kontroli krzyżowych i kontroli krzyżowych horyzontalnych.
  8. Do zadań Biura Monitoringu należy w szczególności:
    1. gromadzenie i zestawianie danych i informacji na temat realizacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    2. analiza realizacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 pod kątem zgodności z celami programów i osiągania zakładanych efektów;
    3. współpraca z  departamentami zaangażowanymi we wdrażanie RPO WiM 2014-2020  przy przygotowywaniu sprawozdań z osi priorytetowych;
    4. współpraca z departamentami zaangażowanymi we wdrażanie FEWiM 2021-2027 przy przygotowywaniu/weryfikowaniu zestawień danych monitoringowych dla KE;
    5. współpraca w systemach instytucjonalnych Programów przy weryfikacji poprawności nadesłanych przez IP sprawozdań z realizacji osi priorytetowych /priorytetów Programu;
    6. koordynacja sporządzania sprawozdań okresowych, rocznych i końcowego z realizacji RPO WiM 2014-2020 oraz wprowadzanie danych do systemu SFC2014 w tym zakresie;
    7. koordynacja sporządzania danych zbiorczych na temat FEWiM 2021-2027 oraz sprawozdania końcowego z realizacji Programu oraz wprowadzanie danych do SFC2021 w tym zakresie;
    8. koordynacja sporządzania corocznej zbiorczej informacji o zgłoszeniach podejrzenia o niezgodności projektu (operacji) realizowanego przez beneficjenta/IZ/IP FEWiM 2021-2027 lub działań IZ/IP FEWiM 2021-2027 związanych z realizacją Programu z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych na potrzeby przedstawienia jej pod obrady Komitetu Monitorującego FEWiM 2021-2027;
    9. obsługa procesu powołania i działania Komitetów Monitorujących: RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 oraz pełnienie funkcji ich sekretariatów;
    10. planowanie wydatków w zakresie funkcjonowania prac KM RPO WiM 2014-2020 oraz KM FEWiM 2021-2027;
    11. monitorowanie alokacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    12. monitorowanie ram wykonania;
    13. monitorowanie zasady n+3 RPO WiM 2014-2020 oraz n+3/n+2 FEWiM 2021-2027;
    14. monitorowanie limitów finansowych obowiązujących w programach regionalnych;
    15. przygotowywanie informacji o stanie wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 dla Zarządu i Sejmiku Województwa;
    16. przeprowadzanie pierwszego etapu kontroli krzyżowych Programu oraz pierwszego etapu kontroli krzyżowych horyzontalnych RPO WiM 2014-2020.
  9. Do zadań Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego należy w szczególności:
    1. monitorowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej województwa;
    2. tworzenie zasobów informacji o województwie dla potrzeb analiz ekonomicznych, cyklicznych i doraźnych ocen oraz strategii rozwoju województwa;
    3. koordynowanie monitorowania postępów realizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego i przygotowywanie raportów z jej realizacji;
    4. zapewnienie ewaluacji strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa;
    5. organizacja i obsługa platform dyskusyjnych w obszarze rozwoju regionalnego;
    6. pełnienie funkcji sekretariatu  Warmińsko-Mazurskiego Forum Terytorialnego;
    7. monitorowanie oddziaływania interwencji funduszy europejskich na sytuację społeczno-gospodarczą regionu;
    8. współpraca z urzędami i instytucjami w zakresie statystyki, badań i ewaluacji;
    9. przygotowanie planów ewaluacji obejmujących różne etapy wdrażania RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    10. zapewnienie ewaluacji RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027;
    11. przedkładanie wyników ewaluacji wraz z rekomendacjami Zarządowi Województwa oraz KM RPO WiM 2014-2020 i KM FEWiM 2021-2027 oraz upublicznianie jej wyników;
    12. monitorowanie wdrożenia rekomendacji badań ewaluacyjnych;
    13. współpraca z administracją rządową przy wykonywaniu ewaluacji horyzontalnych i programów krajowych;
    14. sporządzanie i realizacja (zgodnie z decyzją o dofinansowaniu) wniosku o dofinansowanie z Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 i FEWiM 2021-2027 w części ewaluacji oraz przygotowywanie wniosków o płatność w tym zakresie;
    15. przygotowywanie raportów o stanie Województwa Warmińsko-Mazurskiego.